Невероятно е, че 111 години след като самият „Титаник“ взе 1500 жертви на 15 април 1912 г., наскоро той отне живота на още пет души в нова катастрофа.
На това мнение е британският историк и телевизионен водещ Тим Малтин след като петима души загинаха тази седмица, когато туристическата подводница „Титан“ пострада от мощна имплозия под водата на път да види останките на „Титаник“
Малтин вярва, че вечната привлекателност на Титаник произтича от дългогодишното очарование на човечеството от трагедиите от „древногръцките и древните римски времена“.
„Трагедиите са свързани с това, че човечеството дава всичко от себе си, но боговете винаги са по-силни и си играят с човека“, обяснява Малтин. „Вече нямаме тези древни трагедии и повечето от нас също не вярват във всички древни богове. Но имаме историята на „Титаник“ и това е трагедия за съвремието, защото има всички елементи на трагедия от миналото.“
Пред Insider той казва още, че хората на „Титаник“ могат да символизират „цялото човечество“. А айсбергът, който накара кораба да потъне във водния си гроб, „символизира страхотната сила на природата и вселената“.
„Така че, когато хората гледат историята на Титаник, тя резонира дълбоко в сърцето ни за това какво е да си човек и какво е да си част от свят, който е твърде могъщ, за да го разберем напълно, “ той добави.
В неделя подводницата „Титан“ изгуби контакт със своя кораб-майка, докато се гмуркаше към „Титаник“. Отломки от изчезналата подводница бяха открити в четвъртък след съгласувано търсене, включващо екипи от Бреговата охрана на САЩ, ВМС на САЩ, Канадската брегова охрана и OceanGate Expeditions.
Бреговата охрана на САЩ заяви в актуална информация в четвъртък следобед, че подводницата вероятно се е взривила и се смята, че всичките й петима пътници са мъртви.
„Това, което ни показва тази разгръщаща се трагедия, е, че може би не всички тези на подводницата сега, нито другите, които са слезли до Титаник с подводницата OceanGate, наистина са осъзнали огромните рискове, които поемат“, пише Малтин в публикация на MSNBC.
Стандартите за безопасност на подводницата „Титан“ и нейния производител OceanGate бяха разкритикувани, след като корабът изчезна в неделя. Бивш изпълнителен директор на OceanGate, например, каза, че е бил уволнен, след като изразил опасения за безопасността на корпуса на „Титан“, докато бивш пътник каза, че са имали проблеми с комуникацията при всичките четири гмуркания, които е предприел с подводницата.
OceanGate заяви през февруари 2019 г., че не е „класифицирал“ подводницата „Титан“, стандартна практика, която гарантира, че морските плавателни съдове са проектирани според съответните стандарти. Компанията каза, че е не предприела процедурата, за да се избегне преминаването на „многогодишен цикъл на одобрение“ за „Титан“.
„Само чрез въвеждане на адекватни индустриални стандарти за безопасност ще избегнем в бъдеще да добавим още повече към вече огромния брой на загиналите на Титаник“, пише Малтин в статията си за MSNBC.
Малтин добави в коментара си, че „ограничаването и регулирането на туристическите експедиции“ ще помогне да се запазят останките на корабокрушението на Титаник от „твърде много трафик и щети през следващите години“.
„Дълбоководният туризъм трябва да бъде преустановен, докато не разполагаме със законови средства, за да се уверим, че всички дълбоководни подводници са подложени на най-добрите тестове за безопасност“, каза Малтин пред Insider.