Жестоката истина за филма „Гунди“! Простотията, вулгарността и ниското качество не са задължителни, за да се радва подобно произведение на огромен интерес, обяви Биков в свой задълбочен коментар.
SafeNews публикува целия текст без редакторска намеса:
Оказа се, че българското кино може да предизвиква масов интерес, но начинът на финансирането му трябва да бъде променен. Най-новият български филм „Гунди – легенда за любовта“ вече е събитие за нашето кино. Това е така не само заради безпрецедентно големия интерес от страна на публиката към него, но и заради цялостния модел, по който се осъществява проектът. Този модел е напълно нов за българската киноиндустрия и би могъл да се мултиплицира, което със сигурност би представлявало позитивна тенденция.
Използвам думата „проект“, защото събитието не е само филмът, но и цялостната концепция, която включва сериозна професионална реклама, продажба на артикули (фланелки на Гунди от 60-те години на миналия век, бонбони с опаковки пак оттогава и т.н.) и много ясно целеполагане при търсенето на подходяща и масова публика (преди всичко това са левскарите).
Само на премиерата на филма в зала „Арена София“ присъстваха около 000 души, което вече гарантира безпрецедентен за последните 35 години зрителски интерес към български филм. Със сигурност той ще бъде регистриран и в останалите градове на страната, където филмът тепърва ще бъде представен.
Отвъд лъскавата професионална опаковка на рекламата съдържанието на филма е издържано изцяло в духа на съвременното европейско кинопроизводство. Всички актьори са на ниво, като достоверността на епохата, в която се развива действието, е съхранена изцяло. Сюжетът ни връща преди 60 години, което е сериозно предизвикателство за екипа, защото пресъздаването на миналото в един филм винаги е допълнително усилие за авторите. Защото изисква огромно внимание към детайла, внимание към всеки предмет, реплика. Авторите са се справили чудесно, като не са пестили нито пари, нито внимание, нито отношение.
Самият сюжет, който, естествено, е свързан с живота на синята легенда Георги Аспарухов, макар и добре познат за повечето левскари, интригува и увлича. Важно е и че филмът извежда на преден план ценности като обичта към родината, скромността, проявата на характер в сложни ситуации, любовта.
Той няма претенции да бъде нито социална драма, която да извежда на преден план проблемите на обществото, нито да поучава, нито да изрече някакво грандиозно послание или поука. Филмът разказва по подходящ начин вълнуваща история и през нея изгражда позитивни усещания в публиката. За съжаление, подобен подход не се среща често в българското кино. Впрочем сюжетът и концепцията на филма имат универсален характер и биха предизвикали интерес не само в България, но и в чужбина.
След всички позитиви, които могат да бъдат изказани за „Гунди – легенда за любовта“, е редно да отчетем факта, че филмът на два пъти не успява да се класира за държавно финансиране по време на сесиите, които се провеждат от Националния филмов център. Със сигурност това би трябвало да бъде отчетено като грешка на комисиите, но и като възможност за промяна при подхода на финансирането на българското кино. Защото подобни качествени филми, които събуждат интереса към киното, би трябвало да бъдат подкрепяни от държавата. В случая тя единствено е признала и възстановила част от разходите на частната продукция. Тази възможност съществува от 2021 година, след като беше въведена със закон въпреки негодуванието на част от филмовите дейци.
„Гунди – легенда за любовта“ е доказателство, че българското кино би могло да предизвиква масов интерес, ако го търси целенасочено и професионално. При това не е задължително да се изпада в състояние на простотия, вулгарност и ниско качество. Тезата, че публиката е проста и не разбира от високо изкуство и затова трябва да бъде захранвана с глупости, би трябвало да бъде забранена и може да бъде защитавана само от бездарници. И още нещо – не е задължително един сериозен български филм да бъде мрачен, отчаян и тягостен, за да се класифицира като добър. Талантливо разказаната история, която няма претенция за гениалност, винаги ще бъде по-предпочитана от зле разказаната, която има претенции за гениалност.
Очевидно е, че концепцията на българското кино трябва да бъде променена. През последните десетилетия държавният инвестиционен интерес във филмопроизводството е насочен най-вече към т.нар. фестивални филми. Част от тях остават напълно неразбираеми за масовия зрител, като до момента спечелените награди на големи световни фестивали са по-скоро изключение, отколкото правило. В същото време държавата се е отказала да предизвиква интерес към българското кино от страна на българската публика. Въобще не съм против да се произвеждат филми, които са насочени само към елитарната публика, но това не може да бъде единствената водеща мотивация на българското филмопроизводство. Парите за българско кино през тази година са около 40 млн. лв., което осигурява редица възможности за развитие на всички жанрове. В момента предимство имат авторите, които се явяват на фестивали, а зрителският интерес почти не представлява критерий. Това със сигурност трябва да се промени, ако искаме българското кино да се ползва с интереса на зрителите.
И накрая – най-хубавото качество на филма „Гунди – легенда за любовта“ е, че той възпитава, а не назидава. И ако това отношение се превърне в мода за нашите кинаджии, със сигурност ще имаме постижения не само в масовото, но и в елитарното кино.
Позицията в този коментар отразява личното мнение на автора и може да се различава от тази на SafeNews
Автор: Тома Биков
Източник: Филтър