Училищата бият тревога за недостиг на учители по три ключови предмета! В системата на българското образование има недостиг на учители по биология, математика и химия. Това заяви председателят на Синдиката на българските учители Янка Такева.
По думите ѝ постоянно се търсят педагози от тези специалности, но и в университетите няма желаещи да ги завършат, защото са трудни и никой не иска да учи толкова много.
Такева отбеляза, че това е причината близо 2500 пенсионери да се върнат обратно в образователната система. Тя подчерта, че това е временно решение.
Средната възраст на педагозите към момента у нас е 52 години, изтъкна Такева.
Тя заяви, че през 2025 година ще се иска ново увеличение на заплатите в системата с поне 15%.
Според нея кадровото обезпечаване в образованието трябва да се планира. Тя посочи като вариант студентите, искащи да следват математика, да бъдат освободени от такси за обучение в университетите. Кадровото обезпечаване трябва да е трайно и стабилно, смята синдикалният лидер.
Синдикалистът подчерта, че ще бъде повдигната и темата за удължаване на учебната година.
Според нея това е наложително, за да се преподаде всичко по учебната програма и да се затвърдят знанията.
Една от причините за недостига на учители са и промените в Закона за училищното образование
Промените в Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО) от 7 август 2024 г. вероятно ще се окажат не само недомислени, но и най-мракобесните, които са правени в образователния закон. Не само защото те ограничават учителите да вършат това, за което са призвани – да разговарят с учениците и да обсъждат с тях всички теми, които ги вълнуват.
Но и защото е съвсем реална опасността, за първи път след края на тоталитарния режим, свободомислещите учители да бъдат наказвани и дори публично линчувани за това, че изразяват своето мнение.
Веднага след приемането на промените в ЗПУО, които забраняват представянето в училище на „идеи и възгледи“, свързани с нетрадиционна хомосексуална ориентация, вносителите и техни поддръжници в mарламента предложиха още промени, които да доведат до санкции на учителите, както и до разширяване на местата, в които е забранено представянето на тези идеи и възгледи.
И без новото законодателство да е прието, учителите, които имаха смелостта да изразят мнението си, че така промененият ЗПУО пречи на тяхната работа и нарушава демократичните принципи на българското образование, вече видяха какво може да ги последва. „Победителите“ от Възраждане (без каквато и да е ирония, те наистина бяха победители на 7 август, тъй като най-после техният проект на закон бе приет, при това – с подкрепата или с оглушителното мълчание на определящите се като „про-европейски партии“) публикуваха списъци с учителите, които са подкрепили подписка срещу промените в закона.
И апелираха към родителите да искат обяснение, т.е., да се разправят публично с тези учители. (За мен остава непонятно защо не бе направено същото и със стотиците университетски преподаватели, които подкрепиха аналогична подписка. Вероятно това е оставено за „coming soon“ или по-точно за „в ближайшее время“).
Преди месец бе съобщено за въвеждане на драстични промени в училищата и учебните програми.
Министерството на образованието и науката (МОН) ще започне работа с депутати от различни парламентарни групи за визията за промяна в образователната система, която да послужи на следващия редовен кабинет. Това заяви служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков по БНР.
Той уточни, че основните промени ще бъдат насочени към качеството на образованието:
„Можем да използваме летните месеци да комуникираме с педагогическата общност, с родители и ученици подготвените промени в Закона за предучилищното и училищно образование. Да се обсъди как евентуално те могат да се случат в 50-ото или в 51-вото Народно събрание. Те касаят визията, рамката за качество в образователната система, за стандарта за качество“.
По думите му учебните програми до 10 клас са били олекотени, но не това е продуктивният път:
„Това, което ние сме подготвили като визия за учебните програми, е свързано с т.нар. компетентностна ориентираност на учебните програми. Да не се фиксират върху понятия, а очакваните цели да бъдат свързани с изграждане на умения за живота и компетентности.
Вторият важен момент е по-голяма интегралност на знанието. … Третият много важен момент е учебните програми да имат в известна степен гъвкавост и ориентираност към местните условия – училища, общности, общини“.
Министърът посочи, че през новата учебна година в 40 училища могат да бъдат изпробвани инструменти за индикатори за качество на образователната система.
„Има нова визия и за учебните програми, която трябва да се превърне след това в концепция за учебни програми по отделни учебни дисциплини и в отделни области, за отделни степени на образованието“, добави проф. Цоков.
Източник – БТА