В нормалните европейски държави, когато навършат пенсионна възраст, хората поемат по екскурзии било то с круиз или самолет. В България обаче нещата просто няма как да се случат така, дори да имат тази възможност и голямото желание. Напротив, у нас отново се разкри нова измамна схема с екскурзии, в дъното на която стои туристическа агенция.
Доказателство за това е следващата история на две български пенсионерки, които за малко да посетят Италия.
Дамите платили на туристическа агенция за 7-дневна екскурзия. Два дни преди пътуването управителката на фирмата им съобщила, че то няма да се състои. Седмици след това не им върнала парите, както е било записано в допълнително споразумение.
Историята
Поля Урумова и приятелката ѝ Зоя мечтаели за пътуване до Италия. Доверили се на туристическа агенция и платили общо над 1800 лева за 7-дневна екскурзия. Трябвало да отпътуват на 21 октомври. Два работни дни преди насрочената дата получили известие от управителката на фирмата, че пътуването няма да се състои:
„Много било скъпо с автобуса в Италия, то беше с автобус, че там било много скъпо, автобусът трябвало да зарежда, понеже е дълъг маршрутът, неизгодно за по-малко хора.“
Поля има в себе си допълнително споразумение, според което ако пътуването не се състои, фирмата има 14 работни дни да им върне парите. Жената разказва, че си преброила дните. Оказало се, че минало цял месец от датата на споразумението й за възстановяването на въпросната сума. На документа била сложена дата 18 октомври 2024.
Впоследствие, управителката на туристическата агенция рязко се разболяла. Не отговаряла нито на уж личния си телефон, нито на служебния.
Така мечтата останала неосъществена.
Зоя казва, че багажът им бил вече приготвен, били обменили валута и с голямо нетърпение и огромно желание искали с приятелката й точно този маршрут.
Щастливата развръзка
След проведен разговор на журналисти от БНТ с туристическата агенция, управителката на дружеството отговорила на обажданията на поля. В рамките на един работен ден, парите били възстановени.
Във връзка със случая, от Министерството на туризма заявили, че има постъпили редица жалби и сигнали от потребители, съдържащи твърдения за некоректно отношение от страна на туроператора. Заради това е била сезирана и Комисията за защита на потребителите за извършване на проверка по компетентност.
Цифрите са фрапиращи! От началото на годината в комисията са постъпили над 50 сигнала срещу агенцията. Те са на обща стойност между 50 и 60 хиляди лева. Оплакванията на хората са идентични с тези на жените, които застанаха пред нашата камера.
Мария Филипова – председател на КЗП коментира:
„Сключени договори за туристически пакети, които са авансово заплатени, като малко преди настъпване на датата на пътуването, всъщност туроператорът ги уведомява, че анулира пътуването, като декларира пред тях, че в определен срок ще им възстанови сумите. Това много рядко се случва.“
От комисията са опитали да извършат проверки на туроператора, който дори се намира на същата улица като тях.
В тази връзка, Филипова посочи, че когато са започнали първите действия от КЗП са се опитали да осъществят контролните си правомощия. Управителката на туристическата агенция обаче и към момента отказвала напълно съдействие.
„Направихме последен опит да посетим туроператора. Отказа отново съдействие и ние не разполагаме по закон с правомощия за принудително възстановяване на сумите, затова всъщност събрахме всичките документи, които има в комисията и съм сезирала компетентните органи и най-вече СДВР за този случай“, допълва председателката на КЗП.
От СДВР все още не са дали информация дали се работи по случая.
Източник: БНТ