ШЕНГЕН ли!? Драма на границата при Русе! Главчев със спешна намеса
Служебният премиер Димитър Главчев разпореди незабавни мерки за гарантиране на безпроблемното преминаване на границата при Русе. Това съобщиха от пресслужбата на Министерския съвет. SafeNews видя, че току-що Главчев e написал във Фейсбук страницата си дословно:
„Проведох разговор с министъра на вътрешните работи Атанас Илков, министъра на регионалното развитие и благоустройството Виолета Коритарова, министъра на транспорта и съобщенията Красимира Стоянова, директора на Агенция „Митници“ Георги Димов и с областния управител на област Русе Драгомир Драганов във връзка със сигналите за проблем при свободното преминаване през Дунав мост. Разпоредих да бъдат предприети незабавно мерки за реорганизация на движението, така че да бъдат избегнати всякакви затруднения за трафика и да се прилагат стриктно правилата на Шенген“.
Заповедта идва, след като фирми от транспортния бранш сигнализираха за проблем при свободното преминаване през „Дунав мост“ при Русе дори след пълноправното влизане на България в Шенген.
Вчера пред Нова телевизия те разказаха, че още в първия ден от новата година се оказало, че за да преминат границата с Румъния, шофьорите трябвало първо да получат номер от частен паркинг, въпреки че опашка на „Дунав мост“ няма. За да получат номерче, шофьорите плащат такса, която е различна за български и чужди камиони.
На запис от разговор, проведен на 1 януари между шофьор на тир, който пътува от Русе към Румъния, със служител на един от частните паркинги на път за „Дунав мост“, се чува, как водачът е заплашван с полиция, ако не си вземе номерче. Случаят не е изолиран. В тази ситуация попаднали и други превозвачи в първите три дни на новата година.
„Защо е необходимо? Нали от 1 януари вече е Шенгенска зона и превозното средство преминава свободно? Имало заповед на кмета – всички превозни средства трябвало да се регистрират във виртуалната опашка. При условие че в момента няма трафик“, казва Иво Йорданов, представител на фирма-превозвач.
Преди влизането ни в Шенген номерата за виртуалната опашка създаваха ред за преминаване през границата на шофьорите на тировете, които чакаха на километрични опашки. Заедно с това преминаващите плащаха доста високи такси, затова паркингите бяха наречени златни. Това принуди транспортни фирми от съседните страни да заплашат миналата есен, че ще заобикалят България.
От началото на годината обаче опашки от камиони почти няма. Затова превозвачите недоумяват какво налага минаването им през частен паркинг за номер, с който да продължат към границата.
„Обадих се в Автомобилна администрация, а те даже не знаят за какво става въпрос. В четвъртък говорих с „Гранична полиция“ в Русе и човекът обясни, че те нямат отношение към това дали някой стои някъде извън зоната“, обясни Йорданов.
От Министерство на транспорта заявиха, че нямат правомощия за организацията и че целта на виртуалната опашка е да помага на шофьорите, а не да им пречи, обяснили пред Нова телевизия оттам.
От регионалното министерство прехвърлиха въпроса съм Община Русе.
„Тир паркинг Русе“ е в урбанизираната територия на града и се стопанисва от община Русе. Законът за пътищата регламентира, че на територията на населено място организацията на движението се извършва от съответната община“, посочили в позиция от ведомството.
От екипа на кмета на Русе отговорят, че коментар по темата местната власт ще направи в понеделник.
SafeNews припомня, че на 8 януари ще бъде подновен ремонтът на Дунав мост.
Предвижда се 413 метра от лентата в посока от България към Румъния в естакадния участък на съоръжението да бъдат временно затворени за строително-монтажни дейности.
До момента основният ремонт на Дунав мост ще се извършва без спиране на движението и самото съоръжението няма да се затваря. На обекта ще се работи ежедневно през светлата част от денонощието, в зависимост от метеорологичните условия. Работният процес ще бъде организиран и извършван така, че превозните средства да преминават поетапно, двупосочно в лентата, в която не се работи.
Ремонтът на българската част на 70-годишното съоръжение започна на 10 юли 2024 година
Рехабилитацията на първите 413 метра в платното в посока България беше завършена през декември и по време на коледните и новогодишни празници. Така всички видове превозни средства имаха възможност да преминават по-бързо през моста. За това помага вече и официалното влизане на България и Румъния в Шенгенското пространство и по суша, което се случи след полунощ на 1 януари 2025 година.
Трафикът в района към момента е нормален.
По-интензивно е било движението и в двете посоки през вчерашния ден, който е почивен за северната ни съседка.
От Областната и общинската администрация в Русе, както и от Областната дирекция на МВР в крайдунавския град съобщиха, че ще предоставят повече информация за организацията на трафика в района на Граничния контролно-пропускателен пункт в началото на следващата седмица.