Последният запис на „Бийтълс“ тъкмо е завършен и ще бъде пуснат тази година. Това обяви сър Пол Маккартни в интервю за BBC Radio 4. Той разказа и подробности за изкуствения интелект, използван за създаването на песента.
По думите му технологията е била използвана за „извличане“ на гласа на Джон Ленън от старо демо, за да може той да завърши песента.
„Току-що го завършихме и ще бъде пуснат тази година“, обяви Макка.
Сър Пол не посочи името на песента, но вероятно е композиция на Ленън от 1978 г., наречена Now And Then.
Тя вече беше смятана за възможна „песен за събиране“ на Бийтълс през 1995 г., докато бандата създаваше своята „Антология“.
Сър Пол получил демото година по-рано от вдовицата на Ленън, Йоко Оно. Това беше една от няколкото песни на касета с надпис „For Paul“, която Ленън записал малко преди смъртта си през 1980 г. Парчетата били записани на бумбокс, докато музикантът седял на пиано си в апартамента си в Ню Йорк.
Изчистени от продуцента Джеф Лин, две от тези песни – Free As A Bird и Real Love – бяха завършени и издадени през 1995 и 1996 г., отбелязвайки първия „нов“ материал на Бийтълс от 25 години. Тогава групата се е опитала да запише и Now And Then – извинителна любовна песен, която е доста типична за по-късната кариера на Ленън, но сесията бързо е била изоставена.
„Песента имаше припев, но почти напълно й липсваха куплети. Направихме подгряващата песен, груба песен, която не завършихме“, спомня си Лин.
Сър Пол по-късно заяви, че Джордж Харисън е обявил песента за „боклук“ и е отказал да работи по нея.
„Нямаше много добро заглавие, имаше нужда от малко преработване, но имаше красив куплет и Джон го пееше“, каза той пред Q Magazine. „Но Джордж не го харесваше. А тъй като „Бийтълс“ са демокрация, ние не я записахме.“
Маккарти също така твърди, че е имало технически проблеми с оригиналния запис, който включваше постоянно „бръмчене“ от електрическите вериги в апартамента на Ленън.
През следващите години сър Пол многократно е говорил за желанието си да завърши песента.
„Все още мисля за това“, каза той на документален филм на BBC Four за Джеф Лин през 2012 г. „Така че ще се свържа с Джеф и ще го направя. Ще го завърша.“
Изглежда, че технологиите вече са предоставили на музиканта шанс да постигне тази цел.
Повратната точка идва след документалния филм на Питър Джаксън Get Back, където редакторът на диалози Емил де ла Рей обучава компютрите да разпознават гласовете на „Бийтълс“ и да ги отделят от фоновия шум и дори собствените им инструменти, за да създадат „чист“ звук.
Същият процес позволил на сър Пол да направи дует с Ленън по време на скорошното му турне, както и нови миксове за съраунд звук от албума Revolver на „Бийтълс“, създаден миналата година.
„Джаксън успя да измъкне гласа на Джон от малка касета“, каза сър Пол пред Марта Кърни от Radio „Имахме гласа на Джон и пианото, а той можеше да ги раздели с AI. Те казват на машината „Това е гласът. Това е китара. Махни китарата“. Успяхме да вземем гласа на Джон и да го пречистим чрез този AI. След това можехме да миксираме записа, както бихме направили обикновено. Така че имаме някаква свобода на действие.“
Музикантът обаче призна, че други приложения с изкуствен интелект са го обезпокоили.
„Не съм в интернет толкова много, но хората ще ми казва: „О, да, има песен, в която Джон пее една от моите песни“, а това е просто изкуствен интелект, разбирате ли. Донякъде е страшно, но вълнуващо, защото това е бъдещето. Просто ще трябва да видим накъде ще ни отведе това.“
Звездата разговаря с BBC преди представянето на нова книга и съпътстващата я фотографска изложба в Националната портретна галерия.
Озаглавен Eyes Of The Storm, проектът включва портрети, заснети от сър Пол на собствената му камера между декември 1963 г. и февруари 1964 г., когато Бийтълс се изстрелват към световната слава.