Камионите може да се превърнат в нов проблем в отношенията между Киев и Варшава, съобщава Do Rzeczy. Причината е прекомерната либерализация на законите на ЕС по отношение на превозвачите от Украйна. Полша вече заплаши да блокира три митнически терминала на границата.
Полски превозвачи заплашват да блокират три митнически терминала на границата с Украйна от 6 ноември.
Причината са промените в законодателството на ЕС, а именно прекомерната им либерализация по отношение на превозвачите от Украйна.
Представители на полския бизнес издигнаха три искания: въвеждане на разрешителни за търговски превоз на автомобили от Украйна, освобождаване на полските автомобили от украинската електронна опашка и забрана за регистриране на компании в Полша, ако финансовите им ресурси не се намират в ЕС.
След избухването на руско-украинския конфликт Европейският съюз предприе безпрецедентни стъпки в подкрепа на украинската икономика. По-специално, Брюксел напълно изостави изискването украинците да получават разрешителни за една година, а след това удължи този режим до юни 2024 г.
Според полските медии от 6 ноември ще бъдат блокирани пътищата до главните терминали за обработка на камиони на полско-украинската граница. Става въпрос за ГКПП Корчево, Дорогушка и Гребенна. Първоначално началото на протеста беше планирано за 3 ноември, но по искане на полицията датите бяха изместени.
Представител на протестиращите превозвачи Томаш Борковски в интервю за Rzeczpospolita каза, че „към днешна дата 880 хиляди камиона вече са преминали границата тази година, до края на годината ще бъдат милион“. „Преди конфликта всяка страна имаше 180 хиляди разрешителни, такъв е мащабът на съществуващия дисбаланс“, добави той.
Рафал Меклер, превозвач от Люблин, отбеляза, че полските автомобили са в електронна опашка в Украйна, която е подредена по такъв начин, че създава преференции за местните компании. „Нашите отнемат 12 дни, за да напуснат Украйна. За да регистрирам законно кола в електронната опашка, трябва да я карам в Украйна. Полските превозвачи отиват до Лвов, най-отдалечените – до Киев. Тоест, пътуването отнема 2 дни, и опашката 10 дни”, възмущава се той.
Украинските медии пишат, че превозът на товари може да се превърне в нов проблем (заедно със зърненото ембарго) в полско-украинските отношения. Според вестник „Украинская правда“ Киев има достатъчно време да се договори с новото полско правителство за условия, приемливи както за полските, така и за украинските превозвачи.
Още новини четете в раздел Свят.