Информацията ви е вярна. Освобождаването ми от поста на командир на 12-та авиобаза – Долна Митрополия беше обсъдено с някои от началниците от Командването на Българските Военно-въздушни сили (ВВС).“ Това заяви полк. Петър Банков – командир на пилотите, загинали при трагичния инцидент край 3-та авиобаза Граф Игнатиево пред SafeNews. Така, на практика, той потвърди новината, която първи оповестихме, а именно, че може да бъде уволнен.
На въпрос дали ще бъде освободен предсрочно от армията, комъндирът отговори:
„Очаквам обаче тази идея да бъде преразгледана преди предстоящата пресконференция Министерството на отбраната (МО) на 15 октомври.“
Наред с това полк. Банков обясни няколко изключително притеснителни факти за Българските ВВС.
Запитан дали е вярно, че двамата пилоти подп. Петко Димитров и кап. Венцислав Дункин са имали по 60 часа нальот преди учебно-бойният самолет L-39 да се разбие на 13 септември, командирът каза:
„Нальотът на българските летци обаче изобщо не може да се съпостави с този на пилотите от другите държави в НАТО. Какво имам предвид? Аз излитам от Долна Митрополия, мога да отида най-далече във Варна. Там изпълнявам около 10 минути пилотаж и се връщам на пистата край Плевен. Докато в САЩ, например, пилотът излита от да речем Флорида и има възможност да изпълни поне 30-минутен полет с маневри от висшия пилотаж, което макар да звучи на пръв поглед малко време, е от значение за подготовката на младите летци“, обясни полк. Банков.
В неофициалния ни разговор с командира на 12-а авиобаза зададохме въпрос дали неговия подпис стои под текста в летателния план за авиошоуто. На това полк. Банков отговори:
„По-голямата част от документите за тренировъчния ден са изготвени след него. Това означава, че летателен план не е имало.“
Полк. Банков уточни и нещо друго:
„Първоначално на мястото на кап. Дункин трябваше да отиде друг пилот. Но впоследствие беше решено младото момче да изпълни полета заради една чисто семейна причина, а именно детето и близките му да се зарадват. Знаете, че той щеше да се жени дни след авиошоуто.“
Както SafeNews първи писа, пилотите подп. Димитров и кап. Дункин загинаха при изпълнение на маневра от висшия пилотаж на 13-ти септември. В момента тече разследване.
Наясно сме, че разследването ще продължи два месеца, което означава, че докладът от него би трябвало да е готов най-късно до 13 ноември 2024 г. SafeNews припомня, че от Министерството на отбраната обещаха да предоставят на обществеността пълна и обективна информация за трагичната катастрофа. SafeNews припомня също, че все още няма обявен виновен за катастрофата, при която през 2021 година загина майор Валентин Терзиев. Този трагичен инцидент стана по време на изпълнение на нощен полет в рамките на бойните стрелби на Шабла.
Възниква въпросът защо от ВВС са нарочили именно полк. Банков за виновен за инцидента миналия месец, след като не той определя по колко нальот трябва да имат двамата пилоти и не той е дал заповедта как точно да бъде изпълнена съответната маневра. Защо не се потърси отговорност от тези, които реално са организирали авиошоуто?
Останалите въпроси, които SafeNews зададе в предишната статия, също остават на дневен ред.
Използваме възможността да напомним, че на 30 март тази година в Долна Митрополия се проведе завладяващ открит летателен ден.
По време на мероприятието бяха изпълнени редица полети с маневри от висшия пилотаж. На този ден, пилотите от 12-та авиационна база доказаха, че могат да летят и при наличието на публика. Хиляди души тогава се възползваха от перфектното пролетно време, за да се насладят на уменията на българските летци. Маневрите бяха изпълнени със самолети L-39, PC – 9 и най-новите „Злинове“.
Тогава, полк. Петър Банков показа, че знае как да организира един наистина изпълнен с адреналин и в същото време безопасен летателен ден. Той премина гладко, без инциденти и с много усмивки от малки и големи.
Автор: Зорница Буковска/SafeNews