Пътните такси с приход от близо 1 млрд. лева за държавата. Ръстът спрямо предходната 2023 г. е 16% и ако тенденцията от последните 2-3 години се запази, още през 2025 г. годишните приходи от пътни такси ще достигнат 1 млрд. лв.
Толкова, колкото се залагаше при пускането на толсистемата през 2020 г.
Тогавашният премиер Бойко Борисов нарече системата, чрез която се плащат пътните такси от камиони и автобуси, “печатница за пари” и пророкува, че тя ще събира по 1 млрд. лв. на година. Тогава обаче дойде пандемията, трафикът рязко спадна и платените пътни такси бяха не повече от 450 млн. лв. за цялата година.
Тенденцията се обърна едва през 2022 г. През 2023 г. от всички пътни такси бяха събрани 553 млн. лв., а през 2023 г. – 775 млн. лв.
Разбивката на данните показва, че приходите от толдекларации, т.е. когато превозното средство плаща според засеченото през рамките движение с помощта на бордно устройство, са 537 млн. лв. 52 млн. лв. са приходите от маршрутни карти, при които превозвачът декларира откъде ще мине.
Приходите от винетки за леките коли, чиито цени не са пипани вече четвърта година, са 281 млн. лв.
Отделно от това има малко над 31 млн. лв., събрани от глоби и компенсаторни такси. Така цялата сума е 902 019 042 лв.
Приходите от винетки, които плащат леките коли, са се увеличили минимално в сравнение с предходната година. През 2023 г. от тях са събрани 270 млн. лв. при 281 млн. лв. за 2024-а.
Вече трета поредна година леките коли плащат съвкупно по-малко, отколкото камионите и автобусите.
През първата и втората година от съществуването на толсистемата не беше така и това даваше основание да се критикува цялата система, тъй като излизаше, че тежките превозни средства, които увреждат повече пътищата, всъщност плащат по-малко.
През 2022 г. обаче тарифите на толтаксите бяха увеличени, а обхватът на пътищата, за които се събират – разширен.
Данните показват също така, че превозните средства над 3,5 тона, при които се плащат толтакси за изминатото разстояние, са се движили най-често по магистралите. Най-предпочитаните от тях маршрути са от София към ГКПП Кулата по магистрала “Струма”, от столицата за ГКПП Капитан Андреево по магистралите “Тракия” и “Марица”, както и от Дунав мост при Русе в посока към ГКПП „Капитан Андреево“.
SafeNews припомня още по темата:
Налаганите от АПИ глоби за превозвачите от толсистемата са незаконосъобразни
Източник: 24 часа