Разпети петък е най-тъжният и драматичен ден за всички християни. Иисус трябва да отговаря на подстрекателските въпроси на Синедриона, за да бъде обвинен в богохулство и съден според юдейските закони. След като не успяват с тази стратегия, съдиите го обвиняват, че се е нарекъл Цар юдейски и подготвя бунт срещу римското управление на провинция Юдея. Така те го предават на съд на римския легат в провинцията Пилат Понтийски. Той също смята обвиненията за неверни и предлага да го освободи, но тълпата, която се е събрала пред двореца му крещи: „Разпни го, разпни го“. Това е същата тази тълпа, която в неделя е скандирала в екстаз „Осанна, Осанна“.
Пилат си измива ръцете, за да не падна кръвта на Христа върху него и го предава на войниците. За присмех те възлагат на главата Му трънен венец вместо корона и го повеждат към Голгота – лобното място за разпъване на кръст на разбойниците и враговете на империята.
Според църковните канони е забранено да се работи. Днес се извършва и ритуалът „минаване под масата“ в храма. Счита се, че това носи здраве и късмет, а според някои – и опрощаване на греховете. Последното обаче противоречи на църковните канони, според които греховете могат да бъдат опростени само с покаяние.
На вечерната служба в храма се съпреживява Христовата смърт – изнася се Христовата плащаница, посветена на погребението на Спасителя. Преди началото на службата в средата на храма се издига „гробът“ Христов, украсен с цветя, а на престола се поставя плащаницата. Тя представлява парче плат, на което е извезан образът на положения в гроба Спасител. Песнопенията са посветени на страданията и смъртта Христови.
По време на богослужението от олтара се понася плащаницата, с която е завито тялото Христово след свалянето му от кръста. Извършва се опелото му сред бели цветя. След като се изнесе плащаницата на вечерното богослужение, с нея се обикаля около храма и символично се извършва погребението на Христос.
В края на службата свещеникът взима плащаницата от престола и я полага в „гроба“ – в центъра на храма. Поклонението на плащаницата продължава две денонощия, до късно в събота вечер, когато тя се внася обратно в олтара – минути преди пасхалното шествие на кръста.