Нотариусите искат да има Имотен регистър. Идеята е да се стартира процедура по създаване на имотен регистър, каза за БТА нотариусът Димитър Танев, председател на Съвета на нотариусите на Нотариалната камара на България.
Той припомни, че 22 години има закон за кадастъра и имотния регистър, а още няма имотен регистър. Съгласно закона винаги се е предвиждало имотния регистър да бъде електронен.
Внесли сме визията ни в Министерството на правосъдието и Министерството на електронното управление, имаме технологичните познания и обезпеченост от IT специалисти, посочи Танев.
По думите му средства има, като нотариусите искат регистърът да е като в Европа, да не се направи нещо различно, което вместо да помогне, да създаде хаос. Той добави, че създаването на регистъра е изцяло в компетенцията Министерство на правосъдието и Агенцията по вписванията. Трябва да бъде направен чисто технологично софтуерът и трябва да бъде променен правилникът за вписвания.
Днес, по темата за електронните вписвания на нотариалните актове, семинар се проведе в София. Организаторите са Европейския институт за проучване и развитие на нотариата (I.R.E.N.E.) и Нотариалната камара. За първи път в България е организиран семинар, който касае електронното вписване.
За нашата страна ще бъде много полезен и прагматичен, каза при откриването му Димитър Танев. Във вещното право, правото на собственост сме взели всичко от Франция и заради това се обръщаме към тях. Французите имат първия във Европа електронен автентичен акт. От 2018 г. всичко е онлайн, коментира той и добави, че чакат да започне производството по създаване на имотен регистър.
Всекидневно нотариусите с адвокатите пишем нотариални актове. Един нотариален акт е четири страници. Най-дълго е описанието на страните и имота, то отнема от 80% от акта, това нещо нотариусът го има на файл, той може просто да го изпрати в системата като файл на Агенцията по вписванията, а те в момента преписват на ръка актовете и заради това се бавят и стават грешки, обясни Димитър Танев. Нотариусите искат да има Имотен регистър.