Мобилните оператори са пуснали жалби. Сигналите са срещу заповедта на председателя на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Мария Филипова, с която се забранява прилагането от мобилни оператори на нелоялна агресивна търговска практика. Това съобщи самата тя по време на заседанието на парламентарната Комисия по икономическа политика и иновации.
По думите на Филипова Административният съд се е произнесъл по две от делата и е отменил предварителното изпълнение на заповедта.
„Аз се боря за предварително изпълнение и тази заповед да влезе в сила още сега“, каза тя.
Шефката на КМП добави, че се чака и произнасянето на Върховния съд.
Тя припомни, че голяма част от потребителите се отказват да сменят мобилния си оператор, след като разберат каква сума трябва да платят, за да прекратят договора си. По този начин се нарушава правото на избор на потребителите с кой оператор да сключат договор, отбеляза Филипова.
От КЗП подчертаха още, че мобилните оператори в момента налагат всякакъв вид прекомерни и несъотвестващи на целта извъндоговорни пречки на потребителя, когато последният желае да упражни правата си по договора, включително да го прекрати или да избере друга стока или услуга, или друг търговец.
Жалбите продължават
Множество потребители сигнализират, че при предсрочното прекратяване на договора, освен неустойката в размер на три стандартни такси, операторът допълнително начислява и неустойка за предоставени отстъпки от цените на месечните такси, както и неустойка за предоставени отстъпки от цените на крайни устройства (в случаите, когато потребителят е закупил на преференциална цена и крайно устройство). Твърденията на потребителите се подкрепят от приложените към жалбите им месечни сметки и фактури, от които е видно, че операторът действително начислява тези неустойки, посочиха от КЗП.
В съответствие с клаузите на договора, при предсрочно прекратяване на договор по вина или инициатива на потребителя, мобилният оператор има право да изиска заплащането на неустойка в размер на не повече от 3 стандартни месечни такси за всеки от абонаментните планове, по отношение на които договорът се прекратява предсрочно. Вместо това обаче, освен уговорената в договора неустойка, са предвидени две допълнителни клаузи, позволяващи на оператора да претендира отстъпките от месечните абонаментни такси до края на срока на договора и разликата между стандартната цена на устройството и заплатената от потребителя цена, съответстваща на оставащия срок до края на договора. По този начин като краен резултат се заобикаля поставеният максимален праг на неустойка от размера на три месечни абонаментни такси за физически лица, уточняват от КЗП.
Тези действия несъмнено е възможно да променят поведението на средния потребител, да го накарат да се откаже от предсрочното прекратяване на договора заради прекомерно високите неустойки, отчитат експертите на комисията.
SafeNews припомня, че мобилните оператори няма да имат право да налагат допълнителни неустойки при предсрочното прекратяването на договори.
Това решение е взела Комисията за защита на потребителите (КЗП), съобщиха от пресцентъра на Министерството на икономиката и индустрията.
Забраната влиза в сила чрез издадени административни актове от председателя на КЗП Мария Филипова.
Чрез тях се слага край на нелоялна агресивна търговска практика от страна на мобилни оператори. Според КЗП тези холдинги злоупотребяват с влияние.
Така потребителят няма как да упражни правата си по договора.
Какво установи още Комисията?
В договора операторите се явяват по-силната страна. Така те демонстрират влияние и се възползват от това.