Неочакван обрат с цените след Шенген! Не е за вярване какво се случва.
От Съюза на международните превозвачи предвиждат след отварянето на Шенгенското пространство по суша през границите на България и Гърция да има спад в цените на вносните стоки и транспортните услуги! И това на фона на всички поскъпвания от началото на новата 2025 г. и разгорялата се отново инфлация през есента на 2024 г.
Българските шофьори, които вече преминават свободно през сухопътните граници с Гърция и Румъния, вече започват да планират логистиката по нов начин.
Без чакане и опашки, влизането в България през „Дунав мост 2“ вече става за секунди – разказва Ангел Димчев, който е международен шофьор от 9 години и сега за първи път се прибира у нас по новите правила.
„Влезнах буквално за една минута. Платих си само таксата за „Дунав мост“. От НАП ми искаха документите. Прегледаха ги и си пожелахме всичко хубаво. Преди се е случвало по 3 дни да не можем да си влезнем в България“, допълни Димчев.
Транспортните фирми вече изчисляват допълнителните курсове, които камионите ще могат да правят, вместо да чакат на опашки на границите.
Загубите и пропуснатите ползи бяха в размер на милиард и 600 милиона за една година, т.е. ние очакваме, че тези средства ще бъдат генерирани в икономиката“, обяви директорът на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев.
В дългосрочен план се очаква и поевтиняване на транспортните услуги!
С колко точно е трудно да се каже, защото редица държави са вдигнали ТОЛ таксите си от нова година, а цените на горивата са динамични. По – реалистично е намаляването на цените на някои вносни стоки.
Всички стоки, които се превозват с автомобилен транспорт, цената на транспорта е в цената на стоката, така че очакваме, това което наблюдавахме до сега, че цената на една стока в Германия и в България беше по – висока в България, очакваме да има изравняване на тези цени“, каза Йордан Арабаджиев.
За шофьорите тези калкулации имат и лични измерения.
„Означават това да съм си по- дълго със семейството, с децата да съм си повечето време“, коментира шофьорът Ангел Димчев.
Стотици международни шофьори отново потеглят на път до края на седмицата, когато приключва поредицата им почивни дни за празниците. Дори при по – интензивен трафик, превозвачите не очакват опашки от тирове на границите с Гърция и Румъния. Ремонтът на „Дунав мост 2“ е възобновен, но преминаването там се регулира със светофар, който във всяка посока се сменя на 7 минути.
SafeNews припомня, че горчивия опит у нас показва, че дори и след промени като поевтинял бензин, промишлен ток, дигитализация с по-малко наети хора, а сега и улеснението заради Шенген, едва ли търговци и бизнесмени ще се лишат от намаление на печалбите си. На фона на гръмналата през 2022 година инфлация, която се успокои от началото на 2023 г. до края на лятото на 2024-та заедно с нея се развихри и спекула с колосални изкуствени надценки. Спекулативни печалби, които изпревариха инфлацията и едва ли ще бъдат намалени.
Източник: БНТ