НЕЧУВАНО! Масов бойкот на магазини заради инфлацията след приема на Хърватия в еврозоната
В Хърватия днес започна бойкот на магазините и бензиностанциите заради високите цени. Така рафтовете са пълни, служителите са по местата си, но няма достатъчно купувачи, свидетелстват хървътските медии.
В основата на инициативата, подета от Фейсбук групата „Ало, инспекторе“, стои потребителската асоциация ECIP. Тя бе подкрепена от асоциации за защита на потребителите, профсъюзи, политически партии и дори от самия министър на икономиката, отбелязва изданието Индекс.
Инициативата започна с разпространението в социалните мрежи на съобщението „24.01 в Хърватия има бойкот срещу високите цени на хранителните стоки“.
Хората бяха призовани да не купуват нищо. Синдикати, сдружения на потребителите, та дори и някои политици, както от управляващите, така и от опозицията, призовават гражданите да не купуват нищо днес. Същевременно търговците и предприемачите са недоволни, а много от тях, само за днес, обявиха намаления на цените, отбелязва хърватската национална телевизия ХРТ.
От асоциацията „Гласът на предприемачите“ казват, че държавата оставя борбата с инфлацията на гражданите и бизнесмените.
Магазините на големите търговски вериги и паркингите тази сутрин са почти празни, отбелязват хърватските медии.
Йосип Келемен, съветник към потребителската асоциация ECIP, обяви:
„За първи път в историята на Република Хърватия потребителите се организираха и искат да изпратят силно послание във връзка с повишаването на цените и инфлацията. Те искат гласът им да бъде чут. Показахме, че можем да се обединим около един проблем,“
По-рано този месец министърът на икономиката Анте Шушняр съобщи, че до края на януари хърватските власти ще разширят списъка на храните с таван на цените от 30 на 50 продукта, сред които ще бъде и хлябът, като целта е да бъдат защитени най-уязвимите граждани.
Инфлацията в Хърватия се е ускорила през декември до най-високото си ниво от осем месеца. Индексът на потребителските цени се е повишил с 3,4 на сто на годишна база през декември спрямо 2,8 на сто през ноември.
SafeNews припомня, че Хърватия прие еврото на 1 януари 2023 г., като първите месеци с единната валута бяха турбулентни.
Още от края на предходната година цените в страната тръгнаха нагоре, а след това се наложи и намеса на регулаторите с цел да се парират опитите за спекула. В момента инфлацията в страната е далеч от двуцифрените стойности от преди две години.
Въпреки това, потребителските цени продължават да растат – според анализ на Експертния клуб за икономика и политика, те нарастват по-бързо, отколкото тези в България.
Доколко това е проблем, породен от приемането на еврото е твърде спорно – по-скоро можем да кажем, че единната валута не излекува някои слабости на регулаторната и бизнес средата в бившата югорепублика.
Правителството в Загреб въведе списък от продукти с таван на цените (хляб, различни видове плодове и зеленчуци, битова химия и други), като според медийни публикации скоро в него ще има над 50 стоки, които се купуват всеки ден или почти всеки ден.
От бизнеса твърдят, че понякога именно тези артикули се продават под закупна стойност – и така всъщност нарушават търговския закон.
„Както добре знаем у нас, опитите за пряк държавен контрол върху цените на дребно често водят до неприятни последствия“, обяви професора по политическа икономка Лука Бъркич и допълни: „Това не може да бъде икономическа политика – накрая получавате черен пазар, защото ще се създаде изкуствен недостиг на тези продукти, а освен това ще се вдигнат повече цените на другите, които не са обект на държавен контрол“.
По думите му „замразяването“ може да сработи – но само като краткотрайна и добре контролирана мярка за калибриране на социалната политика, а не като начин за управление на икономиката. Той призова за намеса на регулаторите, тъй като пазарът страда от липса на конкуренция и контрол – а това, което получават потребителите, е „инфлация на алчността“ (т.нар greedflation). Това е явление, в което някой или всички по веригата надуват маржовете си без връзка с реалната икономическа ситуация.
Други експерти обвиняват енергийните цени и глобалните тенденции на ръст на инфлацията за случващото се в страната. Президентът на Асоциацията на хърватските работодатели Мартин Евачич заяви пред телевизия N1, че маржовете на ритейлърите не са се вдигнали през последните 2-3 години и даже са се свили при някои продуктови групи.