Милионерът зад ПП Тодор Иванджиков държи три министерства? Разпространените разпити на бившата шефка на агенция „Митници” Петя Банкова за митничарската корупция в ПП хвърлиха светлина върху един от сивите кардинали на „Продължаваме промяната” – Тодор Иванджиков.
Името му едва ли говори нещо на повечето хора, по-паметливите сигурно се сещат за негови медийни изяви, в които се представя за „авиационен експерт“.
В действителност Иванджиков е сред ключовите задкулисни фигури, гравитиращи около ПП, които в последните години са пуснали пипала в поне три министерства, разкри източник на Narod.bg от „Промяната”, запознат с мръсотиите зад кулисите на жълтопаветната политика.
Иванджиков се опита да се оправдае публично, като заяви за вестник „24 часа“, че данните от разпита на Банкова били „пълна измишльотина“. Той отиде и по-далеч като заяви, че от 25 години имал успешен бизнес в чужбина и нямал дейност в България.
Следователно, нямало как политически фигури да му съдействат за каквото и да е било.
Бърза справка в Търговския регистър, обаче, показа, че твърдението на Иванджиков, че нямал дейност в България, е пълна лъжа. „Сивият кардинал” на ПП има собственост в шест търговски дружества (три от тях с еднолична собственост), всички от тях активни, представляващ е в седем дружества и е част от ръководните органи на четири юридически лица.
Отделно в последните 5 години е излязъл от управлението или е прехвърлил собственост в осем други дружества.
Иванджиков е роден през 1968 г. и завършва цивилен авиоинженерен профил във Висшето военновъздушно училище в Долна Митрополия. Започва работа в БГА „Балкан“. Около бандитската приватизация и последващия фалит на дружеството се случва и натрупването на първоначалния капитал на бъдещия мултимилионер.
През 2014 г. Иванджиков създава акционерното дружество „Смартджет“, където негов съдружник е лицето Санко Пешев.
През пролетта на 2021 г. Пешев бе осветен като един от крупните кредитополучатели от Българската банка за развитие (ББР).
Тогава той висеше с 115 млн. лева на банката. Само може да предполагаме чии интереси е представлявал Пешев в „Смартджет” и какви връзки е завъдил от това Иванджиков.
През март 2018 г. кабинетът избра концесионер на летище „Пловдив“. Това беше обединение между китайците от HNA Group и регистрираната в Нидерландия компания „Plovdiv Airport Invest“.
Медиите пласираха историята, че пловдивското летище ще бъде стопанисвано от китайския гигант HNA Group, но реално азиатците участваха с миноритарен дял от апортна вносна във въпросното обединение.
80% от капитала в него се държеше от холандската фирма, която имаше 50 евро капитал и бе регистрирана на адреса на малко адвокатско дружество в Амстердам.
Лице на обединението се оказа… Асен Василев, който развеждаше китайците от HNA Group по министерства и институции, но така и не даде да се разбере какви са неговите лични интереси в концесията.
Концесията се провали през лятото на 2018 г., когато обединението се оттегли. За пред медиите се твърдеше, че причина за това е смъртта на един от собствениците на HNA Group. Реалната причина бе, че дружеството „Plovdiv Airport Invest“ не е успяло да събере парите за инвестициите, които трябва да направи в пловдивското летище.
Официално не стана ясно кой стои зад холандското дружество, но през 2021 г. в едно свое интервю Иванджиков се самоосвети като един от инвеститорите там.
Запознати твърдят, че Асен Василев е бил другият пишман инвеститор, а покрай него в провалената концесия се е отъркал и друг бъдещ политик от ПП – Даниел Лорер.
Така или иначе бизнес отношенията между Асен Василев и Тодор Иванджиков могат да бъдат проследени от този момент нататък. Може да се каже и че оттогава датират китайските връзки на двамата, които след това кулминират в опитите да се купят китайски влакове за БДЖ.
За това дава информация в своя разпит и Петя Банкова, което е реална следа за разплитане на корупционния възел.
Когато през лятото на 2021 г. започва да се оформя брокерското образувание, което по-късно става известно като „Продължаваме промяната”, Василев предлага на Иванджиков място на политическата сцена.
Запознати споделят, че му е било гарантирано избираемо депутатско място и след това постът на министър на транспорта.
Очаквайте продължение на политико-корупционната сага само в Narod.bg
Източник: narod