Starship, най-мощната ракета, проектирана в света, няма да излети днес. Проблем с двигателите е наложил отлагане на изстрелването. По-рано през деня самият Илон Мъск предупреди, че подобен сценарий е възможен. 48 часа ще са нужни ракетата да бъде поправена.
Возилото, известно като Starship, е създадено от компанията SpaceX на американския предприемач Илон Мъск.
Starship е висок почти 120 м и е проектиран да има почти двойно по-голяма тяга от всяка ракета в историята
Демонстрацията без екипаж в понеделник ще започва от Бока Чика в Тексас. Целта е да изпратите горната част на превозното средство на изток, за да завършите почти една обиколка на земното кълбо.
Мъск призова всички да смекчат очакванията си. Не е необичайно ракетата да претърпи някакъв вид повреда при първоначалния си излет.
„Това е първото изстрелване на много сложна, гигантска ракета, така че може и да не излети. Ще бъдем много внимателни и ако видим нещо, което ни тревожи, ще отложим изстрелването“, каза той пред събитие, излъчвано в Twitter Spaces.
„Ако я изстреляме, бих считал всичко, което не води до унищожаване на самата стартова площадка, за победа“
Илон Мъск се надява напълно да преобърне ракетния бизнес със Starship.
Той е проектиран да бъде напълно и бързо използваем повторно и предвижда хора и сателити да обикалят няколко пъти на ден по същия начин, по който реактивен самолет може да пресече Атлантическия океан.
Всъщност Мъск вярва, че превозното средство може да постави началото на ера на междупланетно пътуване за обикновените хора, пишат от BBC.
Най-високият сегмент на Starship е тестван преди това на кратки скокове, но това ще бъде първият път, когато ще се изкачи с долната си степен.
Този огромен бустер, наречен просто Super Heavy, беше изстрелян, докато беше закрепен към стартовата си стойка през февруари. Въпреки това двигателите в този случай бяха намалени до половината от капацитета си.
Ако, както беше обещано, SpaceX достигне 90% тяга в понеделник, етапът трябва да достави нещо близо до 70 меганютона. Това е еквивалентно на силата, необходима за задвижване на почти 100 свръхзвукови самолета Concorde при излитане.
Ако приемем, че всичко ще продължи по план, Starship ще се издигне и ще се насочи към диапазона през Персийския залив, като 33-те двигателя на дъното на задвижвания с метан бустер ще горят за две минути и 49 секунди.
В този момент двете половини на ракетата ще се разделят и горната част, корабът, ще продължи със собствените си двигатели за още шест минути и 23 секунди.
До този момент ракетата трябва да пътува над Карибите и да кръстосва космоса на повече от 100 километра над повърхността на планетата.
SpaceX иска Super Heavy бустерът да се опита да се върне близо до бреговете на Тексас и да се спусне вертикално, за да кръжи точно над водите на Персийския залив. След това ще бъде оставен да се преобърне и да потъне.
Корабът има за цел да навлезе отново в земната атмосфера след почти пълен оборот на Земята, слизайки в Тихия океан точно на север от Хавайските острови
Поставена е защитна облицовка, за да се справи с огромното нагряване, което ще изпита по време на спускане. Премахване на корема в океана е планирано да се случи 90 минути след излитане.
В по-дългосрочен план SpaceX очаква както бустерът, така и корабът да извършват контролирани кацания, за да могат да бъдат заредени с гориво и повторно изстреляни.
Компанията експериментира в Бока Чика с различни подходи за изграждане на стоманени превозни средства. Има различни модели, които чакат своя ред да излетят.
Един от най-заинтересованите зрители в понеделник ще бъде американската космическа агенция НАСА.
Тя дава на SpaceX почти 3 милиарда долара за разработване на вариант на Starship, който се планира да изпрати астронавти на Луната.
Гарет Рейсман, професор по астронавтическо инженерство в Университета на Южна Калифорния, казва, че Мъск има амбицията да навлезе още по-дълбоко в Слънчевата система.
„Той вижда Starship като потенциално друга огромна промяна на парадигмата, невероятно увеличение на възможностите – способността наистина да доведе хора в голям мащаб до Марс“, каза съветникът на SpaceX и бивш астронавт пред BBC News. „Има много потенциални ползи, но има и много потенциални рискове, защото това е много трудно. Никой не е правил ракета близо до толкова голяма – два пъти по-голяма от следващото най-близко нещо.“