Мобилните оператори няма да имат право да налагат допълнителни неустойки при предсрочното прекратяването на договори.
Това решение е взела Комисията за защита на потребителите (КЗП), съобщиха от пресцентъра на Министерството на икономиката и индустрията.
Забраната влиза в сила чрез издадени административни актове от председателя на КЗП Мария Филипова.
Чрез тях се слага край на нелоялна агресивна търговска практика от страна на мобилни оператори. Според КЗП тези холдинги злоупотребяват с влияние.
Така потребителят няма как да упражни правата си по договора.
Какво установи още Комисията?
В договора операторите се явяват по-силната страна. Така те демонстрират влияние и се възползват от това.
Заключение
Според КЗП, дружествата налагат на потребителя извъндоговорни пречки, когато той желае да упражни правата си по договора. Тук влиза и правото на предсрочно му прекратяване срещу заплащане на уговорената в него неустойка в максимален размер на три месечни стандартни абонаментни такси за услугите на срочен абонамент, за които договорът се прекратява.
Тези действия от страна на мобилния оператор могат да променят поведението на потребителя. Те могат да го накарат да се откаже от решението за предсрочно прекратяване договора. Естествено, причина за това ще бъдат космическите неустойки, от което решение потребителят иначе не би се отказал или е възможно да не се откаже, ако операторът не прилагаше тази агресивна нелоялна търговска практика.
От КЗП са направили изводи от подадени сигнали
В тях се посочва, че при предсрочното прекратяване на договора, освен неустойката в размер на три стандартни такси, операторът допълнително начислява и неустойка за предоставени отстъпки от цените на месечните такси. Наред с това има и неустойка за предоставени отстъпки от цените на крайни устройства. Последното касае случаите, когато потребителят е закупил на преференциална цена и крайно устройство. Твърденията на потребителите се подкрепят от приложените към жалбите им месечни сметки и фактури. От тях става ясно, че операторът действително начислява тези неустойки.
В съответствие с клаузите на договора, при предсрочно прекратяване на договор за електронни съобщителни услуги по вина или инициатива на потребителя, мобилният оператор има право да изиска заплащането на неустойка в размер на не повече от 3 стандартни месечни такси за всеки от абонаментните планове, по отношение на които договорът се прекратява предсрочно.
Но освен тази неустойка, в договора са предвидени и две допълнителни клаузи. Те позволяват на оператора да претендира отстъпките от месечните абонаментни такси до края на срока на договора и разликата между стандартната цена на устройството и заплатената от потребителя цена, съответстваща на оставащия срок до края на договора.
Именно така се заобикаля поставеният максимален праг на неустойка от размера на три месечни абонаментни такси за физически лица.
Тези допълнителни клаузи са във вреда на потребителя и накърняват добрите нрави и водят до съществено неравновесие между правата и задълженията на търговеца и потребителя, като задължават потребителя при неизпълнение на неговите задължения да заплати необосновано високо обезщетение или неустойка.
По същността си тези уговорки съставляват клаузи за неустойки, като същите имат обезщетителен характер, независимо от обстоятелството, че са посочени като отстъпки от цените на абонаментите и крайните устройства. Респективно тези неустойки са уговорени във вреда на потребителя и не отговарят на изискването за добросъвестност.
С включването в договора за мобилни услуги за едно и също неизпълнение на няколко различни и едновременно дължими санкции, се надхвърля обезпечителната и обезщетителната функция на неустойката и същата се явява необосновано висока.
SafeNews припомня, че през февруари тази година беше предложен нов закон. Според него, аĸo мoбилният ни oпepaтop eднocтpaннo yвeличи мeceчнaтa ни тaĸca щe имaмe пpaвo дa пpeĸpaтим дoгoвopa cи c нeгo бeз нeycтoйĸи. Toвa пpeдвиждaт пpoмeни в Зaĸoнa зa eлeĸтpoннитe cъoбщeния (ЗEC), внeceни oт дeпyтaти oт ΠΠ-ДБ.
Източник: КЗП