Калин Сърменов скандално! Обяви схемата, по която се източват театрите. Цялата културна общност и публиката са потресени от разкритията му.
„Всички знаем как са се случили тези източвания на средства по повод ситуацията с диригента Левон Манукян. Но си траем. А защо? Ето, аз ще ви разкажа“.
Това каза директорът на Сатиричния театър Калин Сърменов, който вчера беше на една от премиерите на трупата, както винаги прави.
Калин Сърменов е актьор, режисьор, музикант и художник. Завършил е ВИТИЗ в класа на проф. Гриша Островски, а режисура при Мариана Евстатиева. След като се дипломира, играе един сезон в пазарджишкия театър, но решава да се върне в София, където с група прятели основават частния театър „Алтернатива“.
Играл е много различни и съвсем несравними роли – от „Службогонци“ до „Архитекта и императора на Сирия“. В момента зрителите могат да го видят само в представлението на сцената на Сатиричния театър „Вечеря за тъпаци“.Калин е и сред основателите на култовата рок група от 90-те години – „Контрол“, където е автор и на голяма част от песните.
По-късно същите хора основават и групата „Чувал чувал“. Заедно са близо 10 години, а Калин споделя, че рокът остава голямата му страст. Участвал е в множество реклами и от 15 години е собственик на рекламна агенция и студио за производство на рекламни клипове. Участва и в нашумелия преди години „Седем часа разлика“ по бТВ, където Калин Сърменов играе главната роля.
Ето как започва скандалния разказ на актьора и шеф на Сатиричния театър в София:
„Има простички неща, които тук трябва да се знаят и за които тактично по една или друга причина не се говори от хора, свързани с нашата индустрия. Защото това е индустрия, тъй като ние произвеждаме продукти, те отиват на пазара и той ги реализира. т.е. ние не работим на принципа правим едно нещо и не ни интересува къде отива то. Това, което се премълчава, е следното: първо, за да се получи такова източване, има една последователност от извършване на действия – да се подпишат едни пари, се минава през главен счетоводител, след това директор, за да се промени щатното, се минава и през личен състав. Човешките ресурси са тези, които няма как да не знаят какви са промените на финансиране, ако има такива“, започва Сърменов.
Калин Сърченов уточнява, че нито един театър не разполага със собствени банкови сметки, а е второстепенен финансов разпоредител.
„Имаме такава, която отива към Министерството на културата и оттам към бюджета на държавата. Какво значи това? Ако изкараме 10 лева на плюс, не ги държим при нас, а отиват в държавния бюджет. Когато искаме от тях да изхарчим 5 лева, ние се обаждаме в министерството и питаме. И министерството, съобразявайки се с бюджета на държавата, казва можем или не можем да вземем и похарчим тези пари. Но ние имаме мотивацията, когато сме изкарали 10 лева, да искаме примерно 5, а държавата преценява дали и колко да даде. Проблемът е, че през 2024 г. не може да се работи пазарно по този начин, защото ако аз искам да отида и да купя продукти за декори или други неща, трябва отнякъде да платя. Не мога да кажа в магазина – ама то министерството ще ми плати след месец“, пали се актьорът и уточнява: „Това разминаване е нещо, което от години никой не иска да промени в министерството и то се „заблатява“ с всеки един следващ министър. Почват да се правят някакви неща и най-тъжното е, че няма контрол. Ами ето го и примера тук – представете си, фонд „Работна заплата“ на Разградския театър е бил 150 000 лева. Следващият месец е милион и 700 000 лева и на никого не му прави впечатление! Е, как? А Сатиричният театър е с фонд работна заплата малко над 400 000, а е голям театър! Единственият министър, който знам, че почна битка срещу различни източвания, беше Кръстю Кръстев. Той започна нещо подобно, но вече не е министър. А за тази схема с външните продуценти всички директори знаем отдавна. И парадоксът е, че когато наградиха един такъв директор за мениджър на годината, ние се спогледахме много учудени как така се случва“, не вярва на очите си Сърменов.
Сърменов е категоричен, че от културното министерство няма как да не са наясно за всичко, което се случва днес.
„Тази работа се доближава до схемите с „мъртвите души“. И на практика се оказва, че големите театри, които изкарваме парите, трябва да ги храним тези източвания. Защото за юни месец ние бяхме на плюс три милиона и половина. Ако си ги искахме от министерството, то щеше да каже – не може сега, защото трябва да оправим някакви неща, да покрием някакви разходи. А какви? Ето такива, каквито се случиха“, казва Сърменов.
Относно правомощията на директорите, които има идея да се ограничат, шефът на „смешната трупа“ казва:
„Тогава ще се откажа от работата, защото ще се върне добре познатият социализъм – в началото на годината ви даваме едни парички и вие си ги делите както искате. Предварително ще искат да им опишем обаче и прогнозните разходи. Как да го направим, като ние работим с човешкия фактор – хората се женят, разболяват, деца им се раждат… тази цялата схема няма как да работи така“, смята той.
Според Калин Сърменов от случката с Левон Манукян трябва да се вземе поука и да последва цялостна реконструкция на финансирането в културата.
„Досега всички замитаха проблема, но трябва някой да го реши и да има политическа воля за това. Освен всичко трябва да я има и тази категоризация на театрите, за която се боря от години. То е ясно, че има театри на загуба, които само точат бюджета. Ето например, ние с нашия изкаран плюс можем да вземем Благоевградския театър, който е на милион минус. Можем да покрием разходите му и да започнем да функционираме на друга система. И това е логика, която ще спаси всички“, намира решение Сърменов.
Източник: bgdnes.bg