Инфарктно напрежение и голям обрат в НС: Депутатите с тежко решение за избора на Борислав Сарафов за поста главен прокурор.
Парламентарната комисия по конституционни и правни въпроси отхвърли предложенията на „Възраждане“ и ПП-ДБ, които целяха отмяна на насрочения за четвъртък избор на титулярен главен прокурор. Единствен кандидат е изпълняващият функциите ръководител на държавното обвинение Борислав Сарафов.
Според наблюдатели това решение може да окаже сериозно влияние върху преговорите за съставяне на правителство с първия мандат, подчертавайки напрежението около ключови реформи в съдебната система.
Приемането на тази промяна би засегнало пряко процедурата по избор на главен прокурор. Гласуването на единствения кандидат – Борислав Сарафов, е насрочено за този четвъртък.
Първо беше отхвърлен вариантът, предложен от „Възраждане“ – да се забрани на Висшия съдебен съвет, чийто членове са с изтекъл мандат, да избира председатели на върховните съдилища и главен прокурор.
Комисията го отхвърли с 11 гласа „за“, 3 гласа „против“ и 9 „въздържал се“. Против бяха от „ДПС-Ново начало“, а ГЕРБ и БСП – „въздържал се“.
След това комисията отхвърли и предложението на ПП-ДБ Пленумът на Висшия съдебен съвет да взима решение за откриване на процедура за избор на кандидати за председател на Върховния касационен съд, председател на Върховния административен съд и главен прокурор само в рамките на мандата, за който е избран.
Отхвърлено беше и направено адхок предложение на Надежда Йорданова от ДБ, ако президентът откаже да назначи избрания за главен прокурор, повторното гласуване да е с мнозинство от 17, а не от 13 гласа.
Междувременно служебният министър на правосъдието Мария Павлова, която присъства на заседанието беше попитана от медиите какво би направила, ако беше на мястото на сегашния и.ф. главен прокурор, който се кандидатира за поста главен прокурор.
„Не искам и се надявам да не съм на мястото на Борислав Сарафов“, каза тя
Според Павлова трябва да се изчака, за да се види утре какво ще бъде гласувано окончателно в пленарна зала по промените в Закона за съдебната власт и кога новите текстове ще влязат в сила.
Има много хипотези, ако бъдат приети част от предвидените в закона промени, процедурата може да тръгне по съвсем различен начин. Това е от правомощията на Висшия съдебен съвет, каза Павлова. Но ако някои от тези текстове минат, то ВСС трябва да спре избора, каза още Павлова.
Тя каза, че не е получавала предложение да бъде министър на правосъдието в обсъждания в момента проект за кабинет.
SafeNews припомня какво предвиждат законопроектите за промени в Закона за съдебната власт на „Възраждане“, ПП-ДБ и „Има такъв народ“:
Законопроектът на „Възраждане“ цели постигане на повече прозрачност в дейността на органите на съдебната власт, както и публичност на имотното състояние на магистратите и лицата, с които те се намират във фактическо съжителство на съпружески начала.
Втората група изменения са вследствие на откритите процедури от Пленума на Висшия съдебен съвет (ВСС) за избор на главен прокурор и председател на Върховния административен съд (ВАС). Основна цел на законопроекта на „Възраждане“ е да увеличи гаранциите за прозрачност и обществена легитимност при избор на председател на Върховния касационен съд (ВКС), председател на ВАС и главния прокурор, като предвиди изрично правило, че ВСС в края на своя мандат или след неговото изтичане да не може да открива процедура за избор, съответно да предлага за назначаване на президента на Републиката кандидати за изброените три позиции.
Законопроектът на ПП-ДБ въвежда допълнителни гаранции за конкурентност, прозрачност и интегритет при избор на главен прокурор, председател на ВАС и председател на ВКС, както и се отстраняват някои несъвършенства на действащия ред за техния избор. Предлага се разширяване на инициативата за номинации на кандидати за главен прокурор, като се даде възможност на всички членове на Пленума на ВСС да предлагат кандидати, а не само членове на Прокурорската колегия. Със законопроекта се предвижда акт на ВСС да се въведат минимални изисквания за структурата на концепцията на кандидатите за главни прокурори, както и се предвижда задължително прилагане на справка за използвани специални разузнавателни средства, искания за трафични данни и висящи, прекратени и спрени досъдебни производства, по които кандидатите са в качеството на обвиняем или свидетел. Въвеждането на процедурата на двойното мнозинство при избора на председателите на ВКС и ВАС, което се състои в изискването решението на Пленума на ВСС да се приема с мнозинство не по-малко от 17 гласа и с мнозинство от членовете, избрани пряко от съдиите, е предложение на Венецианската комисия.
Въвеждат се и редица ограничения във връзка с изпълняващия функциите на главен прокурор, председател на ВКС и председател на ВАС, като забрана за продължаване на изтекъл мандат чрез назначаване на временно изпълняващ функциите; забрана за временно изпълняващия функциите на главен прокурор да участва като кандидат поради явен конфликт на интереси, както и в случай на неуспешен избор, в първите 6 месеца след прекратяване на процедурата, кандидатът да няма право да бъде определян за временно изпълняващ функции. Предвижда се и прекратяване на откритите процедури за избор на главен прокурор и председател на ВАС към момента на обнародване на закона. Предлага се и отстраняване на несъответствията в заварените условия по отношение на временно изпълняващите функциите лица.
Законопроектът на „Има такъв народ“ (ИТН) е насочен към ограничаването на правомощията на главния прокурор в рамките на компетентността му като самостоятелен конституционен орган и създаване на реални възможности за участие на прокурорите и следователи в административната дейност на съответните структури. Въвежда се правилото заместниците на главния прокурор да бъдат двама и на тях да може да им се делегират само някои от правомощията на главния прокурор, като следва по действащата уредба да се запази института на директора на Националната следствена служба (НСлС). Предлага се и отпадането на правомощията на главния прокурор и неговите заместници, на които са възложени съответни правомощия, да могат писмено да отменят или изменят прокурорски актове.