Идва ли краят на скобите за неправилно паркиране? Mеталните скоби за неправилно паркиране скоро ще останат само спомен. Санкцията, естествено, няма да отпадне.
За нея ще се съобщава дистанционно, а плащането на глобата ще става чрез онлайн банкиране.
За да се случи това, обаче трябва да се направят промени в Закона за движение по пътищата, както и в общинските наредби, коментираха кметове по време на форум, посветен на ролята на общините в зелената трансформация и дигитализация, организиран от Асоциацията на българските градове и региони.
„В закона сега е казано, че поставянето на скоба е принудителна административна мярка, която се реализира с техническо средство тип „скоба“. Формулировката трябва да се разшири и да се запише електронна или дигитална скоба“, каза директорът на Центъра за градска мобилност Димитър Дилчев.
Когато се направи въпросната промяна, общините ще могат да въведат своя регулация. Още от следващия месец май в София ще тръгнат 20 „умни“ автомобила, които ще регистрират неправилно паркиралите автомобили.
Вариантите за дигитална скоба в столицата са няколко. Такава все още не може да се поставя, но бъдещото й приложение е част от анализа на цялостната транспортна схема на столицата.
Обсъждат се възможности да се декларира в приложение, че приемаш да ти се постави дигитална скоба, получаваш съобщение за санкцията и плащаш дистанционно.
Вариант е също вместо метална скоба на автомобила да се постави лист с банкова сметка и ако глобата не се плати в определения срок, да се ограничи услугата „платено паркиране“, а при второ нарушение да се постави истинската скоба и да се платят двете нарушения.
Обмислят се и други варианти, които ще спестят време и нерви, но ще действат и като превенция.
„Най-добрият вариант е, когато има нормативна база и се регламентира, каква е скобата и как се констатира нарушението. Нашата визия за дигитална скоба обаче не е свързана само с нормативната уредба, а с още една междинна стъпка“, коментира Николай Недялков, собственик на компания за интелигентни трафик системи.
Според него, когато на автомобила се сложи скоба, водачът може да получи нотификация в специално приложение и ако той реши да каже автоматично „потвърждавам“ с един клик, да му махнат скобата. Тоест целият процес тече дигитално без физическа намеса.
„Това е дълъг процес – първо се анализира, след това се правят предложения в нормативната уредба, обсъжда се и се приема от общински съвет и чак тогава се връща при изпълнителя“, каза още той.
По думите му кота нула за подобни проекти е да се премахне хартията изцяло от системата. Включително и контрольорите да си пускат камерата на телефона и с видеопоток да регистрират нарушението.
Това вече действа на терен в Пловдив. Във Варна пък този процес бил почти напълно извървян, защото паркирането е изцяло дигитално, хартиените талони са премахнати.
Пловдив е с най-много методи за плащане. Може да се плати на паркомати, които вече са дигитални. Там системата се надгражда с приложение, което ще показва какво е натоварването не само в синя и зелена зона, но и в общинските и частните паркинги, както и местата на зарядните станции.
В София също се работи по интегрирана система. Пилотно проекти за „умна“ транспортна услуга текат във Велико Търново, Габрово, Бургас и в други градове. Те ще бъдат обявени през май.
„Когато системата се базира на изкуствен интелект, тя започва да се самообучава. Чуждите разработки се адаптират и в процеса на работа се правят фините настройки, но бъдещето е в интегрираните системи, които пестят време, а това е изключително ценен ресурс“, каза още Николай Недялков.
Източник: Телеграф