През март тази година бе връчена една от най-големите фотографски награди, тази на Sony World Photography Awards.
Сред многото зашеметяващи изображения, които отнесоха различни награди, беше „PSEUDOMNESIA: The Electricia“ на немския артист Борис Елдагсен, който спечели в категорията Creative. Прессъобщение на Sony описва изображението като „завладяващ черно-бял портрет на две жени от различни поколения, напомнящ визуалния език на семейни портрети от 1940 г.“
Оказва се, че това „завладяващо“ изображение не е заснето от човек, а от… изкуствен интелект
Истината разкри самият „автор“ на изображението, който започна дискусия на уебсайта си.
„Кандидатствах като нахална маймуна, за да разбера дали състезанията са подготвени за участие на изображения, създадени чрез изкуствен интелект. Не са“, пише той. „Ние, фотографският свят, се нуждаем от открита дискусия. Дискусия за това какво искаме да считаме за фотография и какво не. Дали чадърът на фотографията е достатъчно голям, за да покани AI изображения да влязат – или това би било грешка? С моя отказ от наградата се надявам да ускоря този дебат.“
Елдагсен допълва, че е фотограф от 30 години и наскоро се е обърнал към изкуствения интелекто като част от своята артистична практика. Печелившото изображение е „сложно взаимодействие на бързо инженерство и рисуване, което черпи от моите богати фотографски познания“, пише той.
Говорител на Световната фотографска организация каза пред VICE, че докато съдиите са били наясно, че изкуственият интелект е използван при създаването на изображението, те са останали с впечатлението, че това е „съвместно създаване“ и, че чрез него Елдагсен „умишлено“ ги е подвел.
„Креативната категория на Отвореното състезание приветства различни експериментални подходи за създаване на изображения от цианотипи и радиографии до авангардни цифрови практики“, казва говорителет на събитието. „По този начин, след нашата кореспонденция с Борис и предоставените от него гаранции, смятаме, че участието му отговаря на критериите за тази категория и подкрепихме участието му.“
Организацията дори първоначално е планирала да проведе Q&A с фотографа, но оттогава е „преустановила дейностите си“ с художника, твърди говорителят. Печелившото изображение е премахнато от уебсайта на конкурса „в съответствие с неговите желания“.
„Признаваме важността на тази тема и нейното въздействие върху създаването на имидж днес. Очакваме с нетърпение да проучим тази тема по-нататък чрез нашите различни канали и програми и приветстваме разговора около нея“, твърди говорителят пред VICE. „Въпреки че елементите на изкуствения интелект са релевантни в артистични контексти на създаване на изображения, наградите винаги са били и ще продължат да бъдат платформа за защита на високите постижения и умения на фотографи и художници, работещи в медията.“
Това не е първият път, когато изображение, генерирано от изкуствен интелект, печели награда за изкуство
Миналата година голямата награда на състезанието за изящни изкуства на Щатския панаир в Колорадо отиде при изображение, генерирано с помощта на изкуствен интелект, което предизвика полемика сред художниците относно това дали изкуствено генерираните изображения трябва да бъдат почитани пред тези, създадени от човешки ръце.