Технически проблем провали изпита на хиляди деветокласници. Информацията беше потвърдена и от Министерството на образованието и културата (МОН).
Тестът по приложни науки трябваше да се проведе днес в онлайн среда.
От ведомството уточняват, че към този момент се изготвя детайлен анализ на всички технически проблеми, възникнали по време на първия изпит в системата на образованието.
Учители и директори първи подадоха сигнал, че нещата с изпита не вървят. Сред тях е и директорът на столичното 119-о СУ Диян Стаматов.
Проблемът не е един.
Много от учениците не са били допуснати до системата. Наред с това тя е забивала по време на теста и е бавела възможността за отговор и връщане на предишно задание. Наред с това стартът на изпита е бил забавен.
В двата дни общо около 45 000 ученици са решили теста. Вчера препитването е преминало безпроблемно в близо 800 държавни, общински и частни училища, обобщиха от МОН.
Важно е да отбележим, че през вчерашния ден входът в системата се осъществяваше през генериран QR код. Днес влизането в теста ставаше чрез въвеждане на потребителско име и парола. Това е довело до трудности осигуряване на достъпа и допълнително натоварване на системата.
Въпреки техническите неволи, над 16 500 деветокласници са преминали през теста във вторник и са го предали. Останалите около 10 хиляди ученици са се отказали или са срещнали технически проблеми в хода на решаването му.
За тях ще бъде организирана допълнителна дата, в която по желание могат да се явят отново на онлайн теста.
Резултатите от теста дават само информация за нивото на придобитите умения за ученика и не са свързани с оценяването му. Дадена е възможност резултатите от него да бъдат вписани като текуща оценка и да заместят провеждането на входно равнище по съответния предмет. Това се случва по преценка на преподаващия учител и само при желание на ученика.
Тестът се състои от три части – по биология и здравно образование, по физика и астрономия и по химия и опазване на околната среда.
Всяка част от теста включва до 10 задачи/казуса с въпроси към тях с избираем отговор и/или с кратък свободен отговор. За работа върху всяка част ученикът разполага с 30 минути, като до приключването ѝ може да се връща и да променя отговорите си. Веднъж потвърдил приключването на работата си по съответната част, той започва с решаване на следващата част и не може да се връща към предишната.
Сегашното изследване поставя фокус върху важни теми от изследването PISA 2025, като типът задачи и средата се доближават до тези в международното проучване, отбелязват от МОН.
Източник: МОН, БНТ