SafeNews попадна на публикация във Facebook на сдружението ЕЦТП, където питат „Чии интереси защитава министър Андрей Цеков?“
В коментарите под публикацията са се включили и народните представители от ПП-ДБ Ивайло Мирчев и Мирослав Иванов, годеникът на Лена Бориславова. От тях никой не отговаря директно на въпросите, които ЕЦТП задава.
Ивайло Мирчев само уверява, че независимо коя партия е издигнала този министър, „всеки ще понесе отговорността си“.
От своя страна Мирослав Иванов отново повдига темата за конституционни реформи, а читател под публикацията на ЕЦТП пита: „Нужно ли е да чакаме конституционни реформе, за да може министърът да реагира адекватно и да сезира прокуратурата?“
Мирослав Иванов съветва ЕЦТП, че „би трябвало този казус вече да е в прокуратурата“. От своя страна сдружението отбелязва, че са сезирали прокуратурата десетки пъти и добавят, че намират за странно пробите, взети от Северната скоростна тангента да се намират в кабинета на министъра, а не в прокуратурата. И добавя, че ще публикуват пълния доклад от хърватските и австрийските експерти, които изследваха въпросния път през април тази година.
Провокирани от този спор, SafeNews отправи редица въпроси към ЕЦТП:
1. Бихте ли могли да ни предоставите цитирания от Вас доклад под Вашата публикация?
2. какво е участието на ЕЦТП при намирането на външни експерти и при вземането на пробите от Северна Скоростна Тангента?
3. Колко пари са били платени на ЕЦТП за участието на организацията в този процес и как и с какво точно организацията ви е участвала?
4. Кои са експертите, които от Ваша страна са присъствали по време на вземането на пробите?
Ето какво отговориха без редакторска намеса пред SafeNews от ЕЦТП, както и доклада, който показва именно какво крие министър Цеков.
ЕЦТП не е участвало при избора на експерти за извършването на проучването на Северната Скоростна Тангента. До колкото знаем те са избрани от Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
ЕЦТП не е получавало под никаква форма средства нито от частни организации, нито от която и да е държавна организация за участието ни в проведените тестове и проучвания на Северната Скоростна Тангента. Всички разходи, които ние сме направили са били за сметка на бюджета на нашата организация.
Участвахме с логистична подкрепа за експертите от Хърватия и Австрия, като за това бяхме помолени от страна на Европейската пътна федерация, чиито членове сме ние и колегите от чужбина. Нашето участие се изразяваше в това да посрещнем на границата експертите от Хърватия и Австрия и оборудването, което носеха. Помогнахме им за създаването на временна организация на движението и подсигуряване на безопасността им на пътя при извършване на тестовете и вземането на проби.
По време на вземането на пробите, което се реализира от външните експерти присъстваха г-жа Русинова председател на УС на ЕЦТП, Милена Вълкова член на УС на ЕЦТП, Милен Бранков член на ЕЦТП.
SafeNews и с председателя на ЕЦТП Диана Русинова и поиска разяснения относно доклада:
„Министър Цеков обяви, че изследванията, извършени от хърватски и австрийски инжинери не били направи по методиката, утвърдена от „Института по пътища и мостове“. Само че забрави, че същият този институт е участвал и при приемането на Северната скоростна тангента. За нас е необяснимо и, до някъде считаме, че е наивно Андрей Цеков да вярва, че тези хора тогава са си затворили очите и не са видели липсващите материали, а сега смята, че ще са честни и обективни. Въпросната организация ИПМ е вътрешноведомствена, подчинена на АПИ“, коментира Русинова пред SafeNews.
Тук става дума за кражба и министър Цеков и съпартийците му са длъжни да отговорят, като носители на промяната, кой извърши тази кой ще понесе отговорността?“
„Аз лично смятам, че именно съмненията за честност и прозрачност са подтикнали тогавашния министър да търси външни експерти. Освен това, това е честа практика в други държави от ЕС. Това, което очевидно не разбира господин Цеков е, че има съществена разлика между гаранционна поддръжка на даден път и липса на вложени материали. При едното става дума за некачествено строителство, при другото става дума за измама в особено големи размери“, допълва тя.
Тук става дума за кражба и министър Цеков и съпартийците му са длъжни да отговорят, като носители на промяната, кой извърши тази кражба и кой ще понесе отговорността?
„Това, което ясно се вижда от доклада е, че в 4 км от Северната скоростна тангента и в трите ленти за движение, в двете посоки, има липсващи пластове не само асфалт, но и в Северното платно, посока село Мрамор, липсва цял пласт от т.нар циментова стабилизация. Това категорично не е гаранционен дефект и пътят не е о следвало да бъде приет в този му вид. Големият въпрос е чии интереси защитава министър Цеков, който вече три месеца не само, че не е подал сигнал към прокуратурата и не търси начин пътят да бъде поправен, дори напротив – той си призна, че държи проби от проучването в кабинета си. А собствените му съпартийци говорят за конституционни промени и правосъдие. Аз питам каква е справедливостта за българското общество, когато общественият интерес е силно ощетен и няма институция, която да се застъпи за правото на българските граждани да се движат по качествени и безопасни пътища. Тук става дума за кражба и министър Цеков и съпартийците му са длъжни да отговорят, като носители на промяната, кой извърши тази кражба и кой ще понесе отговорността?“, пита още Русинова.