„Граничните проверки между България и Румъния на река Дунав остават и след приемането на двете страни в Шенген по въздух и вода на 31 март“. Това съобщи източник от Европейската комисия.
По думите му речните граници между страните членки се разглеждат като сухоземни, а по тях граничният контрол за България и Румъния все още остава.
През месец януари евродепутати настояха ЕК изрично да се произнесе дали речните граници и пристанища влизат в обхвата на споразумението за частично приемане на България и Румъния в Шенгенското пространство.
Повод за запитването станаха редица въпроси и сигнали от български превозвачи, които и до днес прекарват часове и денонощия в чакане на опашка за фериботните връзки с Румъния при пунктовете Оряхово – Бекет и Силистра – Кълъраш.
Въведени са нови системи за анализ на риска и автоматично селектиране на рискови стоки и превози, припомня SafeNews. Работи се по въвеждането на система за следене на трафик в реално време. Над 2000 камери записват на всеки пункт и са свързани с централния сървър, което рязко е свило нарушенията и корупцията по пунктовете.
Предстоящото приемане на България в Шенген не само по въздух и вода, а и по суша, което според финансовия министър в оставка Асен Василев се очертава да се случи на 1 януари 2025 г.
Първата осезаема промяна ще бъде закриването на ГКПП-тата на границата ни с Гърция и Румъния.
Това означава, че пътуването до тези държави ще става напълно свободно. Летищата, които са едновременно и Шенгенска, и вътрешна за ЕС граница, трябва да отделят потоците на заминаващи и пристигащи от държави, които са в Шенген, с останалите, които не са.
Източник: БНР
За още актуални новини: Последвайте ни в Google News
Още новини четете в категория България.