Дончо Барбалов, бивш зам.-кмет на София с ресор финанси, сега член на Управителния съвет на държавния Фонд за гарантиране на влоговете в банките, в специално интервю пред SafeNews посочи рисковете пред бюджета на София според изпълнението му за първите шест месеца на годината. Финансистът прогнозира, че най-голям проблем за екипа на кмета Васил Терзиев ще създаде капиталовата програма.
SN: Г-н Барбалов, в началото на август бе публикуван от екипа на кмета Васил Терзиев отчетът за изпълнението на бюджета за първото полугодие и за изпълнението на капиталовата – инвестиционната – програма. В него прави впечатление, че разходите са два пъти повече от приходите. Ако така продължава изпълнението на бюджета за тази година няма ли в края той да е „на червено“?
Хубавото на общинските бюджети е, че по закон те трябва да са балансирани. Надявам се, колегите, които са сега в общината, да се справят с тази задача. А това, което на мен лично ми прави впечатление в бюджета на общината за тази година, е в приходната част. Бюджетът не е амбициозен. По-скоро разчита на едно историческо органично увеличаване на приходите. В разходната част нещата стоят по-сложно. Има много обекти, които се очаква да започнат тази година. Има и съществен риск те да успеят да започнат.
Но това, което мен ме безпокои, е рискът да не бъде изпълнена в значителен обем рекордната капиталова програма. И да се получи изоставане в нея, подчертава Дончо Барбалов.
А оттам не толкова недостиг в средства на общината, колкото излишъци. И някакви доста спешни решения да се търсят към края на годината как да се действа, за да може да се използва ресурсът, с който общината ще разполага, а няма да има за какво да го усвои по най-добрия начин.
SN: Столична община има за тази година 630 млн. лева гласувана капиталова програма. От сумата са изразходвани по предназначение едва 70 млн. лв. Какво означава това, г-н Барбалов?
Това точно е рискът да имаме сериозно неизпълнение на капиталовата програма. Реално това, което се вижда, е, че се изпълняват обектите, които са започнати през миналата година от предишния управленски екип на общината. Метрото, което е най-големият обект, продължава да се строи, булевардите. На практика всички булеварди, които се започват, са обекти от предишните години и от предишния екип. Хубаво е, че има приемственост и се продължават тези проекти. Но новите обекти, които бяха заложени за тази година в капиталовата програма, няма да успеят да стартират както се очакваше. И това означава, че има сериозна вероятност към края на годината да има свободен финансов ресурс в Столична община, който се надяваме да бъде използван по най-добрия начин. И да не се правят никакви прибързани решения.
SN: Кои са най-тревожните неизпълнени показатели?
Тази година се случи за първи път, откакто има общинско финансиране на проекти от страна на държавата: задели се значителен ресурс за проекти в общините. За Столична община той е 100 милиона лева. Този ресурс трябва да може да бъде използван по най-добрия начин. Защото това е много добра възможност за финансиране на част от проектите за общината, както и за подготовка на проекти за следващите години. За следващите дори бих казал, мандати.
Подготовката на един проект отнема няколко години, след което стартира неговото изпълнение, обръща внимание Дончо Барбалов.
Това е едно от големите предизвикателства и рискове пред общината: как средствата от държавния бюджет да могат да бъдат използвани така, че да започнат от миналите години планираните за тази проекти и едновременно да се работи по проектите за следващите години. Много важно е проектният цикъл да бъде запазен. За да може след 2-3-4 години да бъдат завършени проектите, които през тази да бъдат започнати. Мисля, че там също има известно забавяне.
SN: Не са изпълнени стари проекти, има забавяне на нови. Г-н Барбалов, какво говори това за управлението на София?
Говори за труден старт на новия екип, донякъде обоснован. Като се има предвид, че и Общинският съвет малко късно заработи. Общинският съвет и администрацията трудно намират начин да заработят за развитието на града. Очакват ни доста интересни следващи години. Надявам се администрацията да успее да намери начин да работи с Общинския съвет заедно за София и за софиянци. Защото в този град всички живеем и ще продължаваме да живеем.
SN: Девет месеца е вече новият екип на кмета Терзиев. Имаме усещането, че в Столична община нищо не е мръднало. Защо?
Най-добре е от екипа на кмета да отговарят на този въпрос. Както казах, гледам, че имат труден старт, кадрови предизвикателства. Доста хора бяха подменени. Загуби се приемственост в някои направления. За щастие във финансите това не е така. Там поне има приемственост. Това се вижда по документите, които готвят. Те продължават да са на добро ниво. Но наистина трябва да се формира екип, който да може да работи за изпълнението на тези проекти. Едно е, когато човек е извън управлението, друго вече е, когато влезе в управлението и трябва да организира нещата да се случват. По друг начин трябва да се работи, да се подхожда към решаването на въпросите.
SN: Какъв е смисълът от приемането на така наречения рекорден бюджет на общината за тази година – над 2.6 млрд. лева при около 2.55 млрд. лева за миналата при вас – ако не се изпълнява?
Сам по себе си бюджетът няма голям смисъл. Бюджетът трябва да се изпълнява. И ми струва, че доста оптимистично особено в капиталовата програма са залегнали проекти, които няма да се случат в обема, в който са планирани. Някои други разходи не бяха добре предвидени. Виждам, че през годината се наложи да се осигурява допълнително средства за заплати за медицински сестри. Въпросът с градския транспорт също не е решен напълно. Въпреки че там държавата помогна чрез осигуряване на допълнителен финансов ресурс. Така че има си сериозни предизвикателства пред бюджета и най-важното е ние софиянци да бъдем убедени, че има работещ управленски екип в общината и нещата да започнат да се случват.
SN: Г-н Барбалов, как е изпълнението на бюджета сега в сравнение с изпълнението на бюджета при вас?
Като приходи мисля, че нещата вървят в рамките на очакваното. Приходната част е написана спокойно, изпълнимо и се разчита на органичното нарастване на приходите.Там изненади не виждам. В разходната част нещата са малко по-сложни. Проблем е слабото изпълнение на капиталовата програма. И другото са такива разходи като заплатите за медицинските работници, градския транспорт. Там в началото не бяха предвидени необходимите средства, после се търсеха начини това да бъде компенсирано. През есента ще се видят най-ясно нещата за капиталовата програма. Оптимист съм, че ще има голям процент на изпълнение. Особено що се отнася до започването на нови обекти през тази година.
SN: Според различни коментари, бюджетът на екипа на кмета Терзиев е преписан от миналогодишния бюджет на кмета Фандъкова? Т.е. от вашия. Имат ли основание подобни оценки?
Бюджетът се пише по едни и същи правила. Нормално е бюджетите да си приличат. Това, което може да се промени, е да се виждат приоритетите в един бюджет. Да бъде ясно за кои области се осигурява по-голям ресурс. Добре би било да има по-голяма амбиция в приходите, която на този етап не виждаме. И да има доста амбиция в капиталовата програма. Защото тя няма да бъде изпълнена в този обем, за който бе направена заявка в началото на годината. За съжаление, изпуска се добра възможност. Първата година е годината, когато в рамките на един мандат се правят най-много промени. Има най-много възможности за нови неща и за нови политики. Мандатът на един кмет е четири години, а четири години далеч не е дълъг период, що се отнася до подготовка на нови проекти, нови политики и на тяхното изпълнение.