Доц. Ивайло Прокопов с бомба: Изнудване, тормоз и заключване на преподаватели в Софийския университет! За това сигнализира специалистът по методика на преподаването по физическо възпитание и спорт доц Ивайло Прокопов. Той твърди, че скандалните практики са част от реалността в Департамента за информация и усъвършенстване на учителите към Софийския университет.
Прокопов обяви, че в департамента има „изнудване на педагогически специалисти с цел принуда за съставяне на документи с невярно съдържание, неправомерно облагодетелстване с финансови средства в качеството на ръководно длъжностно лице, поставяне на оценки без основание, ограничаване достъпа до публични защити, тенденциозно отношение към колеги от административния и преподавателски състав, довели до прекратяване на трудовото им правоотношение със СУ. Говорим за фрапиращи нарушения на човешки права и в частност правото на свобода, в XXI век преподаватели и служители да бъдат заключвани против волята им е, меко казано, нелепо, злоупотреба с властта, дадена ти от алма-матер“, допълни доцентът, съобщи Филтърнюз.
-Какво се случва в Департамента за информация и усъвършенстване на учителите към Софийския университет, г-н Прокопов? Вие сте сред хората, които имат сериозни възражения за работата му.
-Всъщност това е една от най-старите институции, занимаваща се с продължаващата квалификация на българските учители и има фундаментална роля за българското образование. През годините тази институция е развивала изключително бурна дейност на територията на страната и преподавателският екип е бил над 120 души, разпределени в повече от 5 катедри. Учителите от страната са отсядали в специално общежитие, предвидено за нуждите им по време на обученията. Горд съм, че познавам част от преподавателите корифеи от онова славно време, за съжаление, част от тях вече не са сред нас. Към момента този департамент е един от трите, включени в структурата на алма-матер. За съжаление, ДИУУ не е това, което беше. В тази институция започнаха да се развиват множество порочни практики, на които станах свидетел, разпределени в две направления: обучаваните педагогически специалисти и част от университетските преподаватели и администрация, обслужващи ДИУУ. Какво включват тези порочни практики, е една много дълга тема, за която аз и други колеги многократно сме сезирали университета и други компетентни органи.
-За какво става въпрос?
-От една страна, ръководството на ДИУУ бездейства там, където е наложително да бъде активен. По този начин държи под контрол онзи, срещу когото следва да предприеме действие. Разбира се, докато той е удобен, всичко е наред. Например – сигнали за нарушения на вътрешни правила за работна заплата, академично израстване, сграден фонд, обучителни курсове и специализации, създаване на позитивна работна среда и микроклимат, неръководене на специализации, невзимане на часове и неизпитване на учителите, непредоставяне на служебното МПС за командировки в страната, не стопанисва и оползотворява сградния фонд по предназначение, не се придвижват конкурси за заети щатни бройки.
От друга страна, ръководството на ДИУУ започва действия там, където би трябвало да бъде пасивен. Тук вече става въпрос за чист и откровен тормоз, в който е замесена престижна институция, каквато е СУ „Св. Климент Охридски“. Например – размяна на длъжностни характеристики, заключване на хора от администрацията против волята им, изземване на редакторски и системно администраторски функции, изнудване на педагогически специалисти с цел принуда за съставяне на документи с невярно съдържание, неправомерно облагодетелстване с финансови средства в качеството на ръководно длъжностно лице, поставяне на оценки без основание, ограничаване достъпа до публични защити, тенденциозно отношение към колеги от административния и преподавателски състав, довели до прекратяване на трудовото им правоотношение със СУ. Говорим за фрапиращи нарушения на човешки права и в частност правото на свобода, в XXI век преподаватели и служители да бъдат заключвани против волята им е, меко казано, нелепо, злоупотреба с властта, дадена ти от алма-матер, и принуда към нарушения от страна на трети лица… За мен е мъчително да си спомням с какъв хъс започнах работа и какво се случи.
В същото време департаментът беше под изискуемия от закона минимум на преподаватели и следваше да бъде закрит, но не е.
-Можете ли да осветите схемата за отклоняване на средства и да посочите лицата, отговорни за злоупотребите?
-За това има компетентни органи, в които аз все още вярвам. Но това, което е сигурно и с което разполагам, са документи, с които директорът раздава сам на себе си допълнителни финансови възнаграждения в разрез с ВПРЗ, доклад на безпрецедентна комисия, свикана да разследва злоупотреби в ДИУУ, в който пише, че на комисията е отказан достъп до финансова документация. Мога само да предполагам какво се укрива.
-Какъв е вашият мотив да излагате тези факти?
-Единственият мотив е правдата! Свикнал съм да преследвам справедливостта на всяка цена и когато говорим за човешки права, за грубо погазване на закона и правилата, не бих могъл да остана безучастен. За мен Университетът е свещена институция и е недопустимо злото и лица, наподобяващи организирани престъпни групи, да вилнеят на негова територия. За мен българският учител трябва да стои на пиедестал и никой няма право по какъвто и да е начин да злоупотребява с него. Представете си следната картина: всяка година над 10 000 учители са получили дипломи за обучения, професионални квалификации и др., без да бъдат обучени – просто така, фиктивно. И когато това се окажат учителите на вашето, на моето дете? Нали всички се борим за по-високо качество на образованието? Представете си един учител в детска градина, който има оценка по дисциплина, касаеща работата с деца със специални образователни потребности или по безопасно движение по пътищата, а всъщност нищо не е преподадено на този учител. Какво се случва с децата със специални потребности? Отговорът е ясен – регрес, безвъзвратно изгубено време, влошаване на състоянието. Преподаватели не знаят елементарни правила за движение по пътищата, на свой ред същото е положението при техните ученици, а днес всички знаем каква е черната статистика. Тежките катастрофи станаха ежедневие. Загива цветът на нацията ни. Това е мотивът ми – бъдещето на децата, учениците и техните учители!
-Имате ли подкрепата на своите колеги?
-За съжаление, срещу всички нас имаше репресии, психически тормоз, заплахи. Все още този насаден страх пречи на повечето от тях да застанат публично и да запознаят широката общественост. Много останаха без работа. Положението е наистина сериозно.
-Вярно ли е, че върху вас е упражняван особено жесток натиск?
-Не само върху мен, а върху много колеги е оказван психически и вербален тормоз, и то многократно. Върхът на всичко бяха телефонни заплахи за живота на мен и моето семейство, ако не спра да подавам сигнали срещу директора. Подобни заплахи получава и още един колега. Прокуратурата вече е установила, че заплахите са свързани с изпълнението на служебните ни задължения.
-След предоставянето на толкова доказателства и входирането на поредица от сигнали каква е реакцията на ръководството на СУ „Св. Климент Охридски“?
-За първи път в историята на СУ беше свикана общоуниверситетска комисия за разследване на нарушенията. За съжаление, явно комисията не е очаквала да се натъкне на толкова „специфична ситуация“ и всичко остана прикрито зад стените на университета, не бе сезирана нито една институция, нито прокуратура, нито полиция, да не говорим за министерство.
Свикана бе втора комисия да разреши проблем с неиздаване на свидетелства на учители. Сегашния ректор, тогавашен зам.-ректор, многократно е изказвал възмущението си от случващото се в ДИУУ, но от страна на ректора не е имало реакция или каквито и да е санкции срещу всички отговорни за нередностите в ДИУУ.
-Какво трябва да се промени според вас, за да може ДИУУ да изпълнява своята роля пълноценно?
-Пълно разформироване и щателно разследване, а при установени нарушения прилагане на пълната строгост на закона – дисциплинарни уволнения за всички, поставили неправомерно оценки, затвор за тези, нарушили системно Наказателния кодекс.
-Какво очаквате оттук нататък?
-Очаквам обществото да се ангажира повече по тази изключително значима тема и да възтържествува правдата. Искам ангажираност на институциите, искам истината да излезе наяве. Ако има чадър, който брани определен кръг хора, искам той да се затвори. Разполагам с все по-силна подкрепа от страна на организации, медии и хора като мен, които не могат да останат безучастни. Особено когато става въпрос за бъдещето на децата ни.
Доц. Ивайло Прокопов е работил е в Департамента по спорт на Софийския университет, а по-късно в Департамента за информация и усъвършенстване на учители (ДИУУ), където се занимава с продължаващата квалификация на учители от различни направления. Ръководител е на стотици дипломанти, водил е професионално квалификационни педагогически специализации.
Източник: Филтърнюз