Български морски флот излезе с позиция за задържания български кораб „Вежен“ в Балтийско море. Изпълнителният директор на дружеството Държавно параходство „Български морски флот“ Александър Калчев обясни имало ли е саботаж, каквато версия се лансира за задържането.
„Възможно е корабът „Вежен“ да е причинил скъсване на кабел в Балтийско море, но в никакъв случай не допускам саботаж от страна на екипажа“, заяви изпълнителният директор на дружеството.
Както по-рано стана ясно, българският кораб „Вежен“ е закотвен край шведския град Карлскруна, където властите извършват проверка на борда.
Швеция е задържала българския кораб „Вежен“ по подозрение в саботаж в Балтийско море, заподозрян в повреждането на подводен оптичен кабел между Латвия и остров Готланд. Плавателният съд е собственост на Държавно параходство „Български морски флот“ – компания за морски превози със седалище във Варна.
Корабът е преминал през района на подводния оптичен кабел, който беше повреден в шведската икономическа зона край остров Готланд на 26 януари. „Вежен“ плава под малтийски флаг, но е собственост на БМФ. От 2008 г. БМФ е собственост на братя Домусчиеви.
Екипажът се състои от 8 български граждани и 9 граждани на Мианмар – изпълнителски състав.
Още за задържането прочетете в материала на SafeNews:
В неделя корабът е насочен от Шведската брегова охрана. На борда му са се качили въоръжени представители, които са се държали малко агресивно, съобщи Калчев.
Очаквам да започне инспекция на следователи, които да установят извършителят. Това нещо следва да се докажа, заяви Калчев.
Корабът „Вежен“ е плавал за Южна Америка.
„Може да има някаква небрежност от страна на екипажа, макар че аз лично се съмнявам в това, котвата би трябвало да е била укрепена добре. Времето е било лошо. Надявам се, че разследващите бързо ще установят, че не става въпрос за умишлено действие“, допълни изпълнителният директор на дружеството Държавно параходство „Български морски флот“.
Капитанът на „Вежен“ е 41-годишният Антон Атанасов. Плавателен съд ее нов, построен е през 2022 година.
Системата за автоматично идентифициране на кораба ясно показва, че корабът минава над този кабел, но кога точно е бил прекъснат той – ще установи разследването.
Действията на капитана ги намирам за правилни, а именно да не пусне хора на палубата да проверяват за щети в лошо време, защото животът и здравето на хората е на първо място, каза още Калчев.
Един от заловените кораби вчера в Балтийско море не е сътрудничил на властите, каза министърката на външните работи на Латвия Байба Браже преди началото на Съвет „Външни работи“ в Брюксел.
В момента е в ход разследване между Латвия, Естония, Швеция, Финландия и Норвегия, отбеляза тя и добави, че единият от заловените кораби е от санкционирания руски сенчест флот.
Източник – БГНЕС