България в Шенген – 3% свободно пътуване, 97% несигурност. След 13-годишно чакане България и Румъния се присъединиха частично към европейското Шенгенско пространство за свободно движение. Но докато някои пътници имат основание да празнуват, шофьорите на камиони, които се сблъскват с дълги опашки по границите с европейските си съседи, се чувстват изоставени. Само 3% от българските стоки се транспортират по въздух и море, а останалите 97% по суша. Така пише в свой материал за влизането на двете страни в Шенген по въздух и вода Al Jazeera. Медията цитира Васил Велев, председател на Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ), който казва: „На 3 процента сме в Шенген и не знаем кога ще бъдем там с останалите 97 процента“.
Bulgaria and Romania partially join Europe’s Schengen area https://t.co/J6aRjoTLEA pic.twitter.com/TmhRNPSFZJ
— Al Jazeera English (@AJEnglish) March 31, 2024
Ето какво се казва по-нататък в материала:
Двете страни постигнаха споразумение в края на миналата година за присъединяване към зоната за свободно пътуване по въздух и море на континента, след като Австрия се противопостави на пълното членство, включително и на сухопътните гранични пунктове. Тя заяви, че Румъния и България трябва да направят повече за предотвратяване на незаконната миграция.
Въпреки частичното членство, премахването на контрола по въздушните и морските граници на двете страни в неделя има значителна практическа и символична стойност.
„Разбира се, това е много красиво постижение за България, което улеснява нещата за нас, като българи“, каза Минчо Юруков, който пристигна на летище София от Берлин в неделя. „Освен това се чувстваме като европейци. Това е много важно нещо, полетът е много по-приятен, няма проверки“.
Създадено през 1985 г., Шенгенското пространство позволява на повече от 400 милиона души в Европейския съюз да пътуват свободно без контрол по вътрешните граници. Като частични членове Шенгенското пространство сега включва 29 държави – 25 от 27-те държави членки на ЕС, както и Швейцария, Норвегия, Исландия и Лихтенщайн.
„Приветствам премахването на проверките по вътрешните въздушни и морски граници. Това е голям успех и за двете страни“, заяви в изявление председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен. „Заедно изграждаме една по-силна и по-обединена Европа за всички наши граждани“, каза тя.
Призиви за разширяване
Докато някои пътници имат основание да празнуват, шофьорите на камиони, които се сблъскват с дълги опашки по границите с европейските си съседи, се чувстват изоставени.
Един от основните профсъюзи на автомобилните превозвачи в Румъния, UNTRR, призова за „спешни мерки“ за пълна интеграция в Шенген, като изрази съжаление за огромните финансови разходи, причинени от дългото чакане.
„Румънските превозвачи губят милиарди евро всяка година само заради дългото чакане по границите“, заяви генералният секретар на UNTRR Раду Динеску.
По данни на профсъюза шофьорите на камиони обикновено чакат от 8 до 16 часа на границата с Унгария и от 20 до 30 часа на българската граница, като пиковите часове са три дни.
България в Шенген
Българският бизнес също изрази гнева си от бавния напредък.
„Само 3% от българските стоки се транспортират по въздух и море, а останалите 97% по суша“, заяви Васил Велев, председател на Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ). „Така че сме на 3 процента в Шенген и не знаем кога ще бъдем там с останалите 97 процента“, каза той пред информационна агенция АФП.
Букурещ и София заявиха, че връщане назад няма да има.
„Няма никакво съмнение, че този процес е необратим“, заяви румънският министър на вътрешните работи Каталин Предойу този месец.
Той добави, че процесът „трябва да бъде завършен до 2024 г. с разширяване на сухопътните граници“.
Управление на миграцията
Една от основните причини Шенгенските правила да не се прилагат за сухопътните граници на България и Румъния е загрижеността на Австрия за начина, по който София и Букурещ управляват незаконната миграция през тези граници.
В неделя министърът на вътрешните работи на България Калин Стоянов заяви пред журналисти, че страната трябва да стане пълноправен член на Шенгенското пространство до края на тази година. Това означава, че граничните пунктове ще бъдат премахнати и за хората и стоките, пътуващи по шосе и жп транспорт.
Румънският министър-председател също така заяви, че страната очаква да приключи преговорите за сухопътните граници през тази година.
Двете страни се присъединиха към регионална полицейска инициатива заедно с Австрия, Гърция и Словакия за противодействие на потока от нелегална миграция. А граничната агенция на ЕС Frontex също така заяви миналия месец, че ще утрои броя на служителите си в България, за да помогне за спирането на броя на хората, преминаващи в блока от Турция.
Източник – Al Jazeera/Превод:SafeNews