Десет пъти по-малко са замърсяващите автомобили в центъра на София. От ноември 2024 г., когато са правени първите тестове на софтуера, с който се регистрират влизащите в центъра на София замърсяващи автомобили, досега броят нарушители, влизащи в Нискоемисионната зона, е спаднал почти 10 пъти.
Глобите се издават от Столичния инспекторат. На 1200 нарушители вече са изпратени уведомления.
„Хубавото е, че повечето предупредени, не повтарят“, съобщи Надежда Бобчева, зам.-кмет на София в направление „Зелена система, екология и земеползване“.
От 1.12. 2025 рингът на Нискоемисионната зона в София ще се разшири.
Идеята е гражданите да променят някои навици, да търсят по екологични алтернативи за придвижване.
Системата, която да контролира влизането на автомобили в столичния център работи без почивен ден.
Зам.-кметът подчерта, че това е само поредна мярка. Но за постигане на търсения ефект – по-добро качество на въздуха, трябва комплексен подход.
Столичната община разчита само на официалните измервателни станции на МОСВ, които в София са само 5.
И гражданите, и специалистите осъзнават, че този брой не е достатъчен за големия град.
През 2024 г. е направена ревизия на общинските станции, но се е оказало, че те не са достатъчно надеждни. Някои жители доброволно си поставят сензори за въздуха, но по думите на Бобчева, за да се реагира на данните, станцията трябва да отговоря на 3 условия: да измерва вярно нивото на ФПЧ, да е под контрола на общината и решението (мрежата) да не е твърде скъпо за софиянци.
По време на ремонта на Орлов мост станцията там беше спряна. Тя даваше актуална информация за ключова част от града, но е собственост на МОСВ. Ако от ведомството решат да я върнат, от Общината обещават съдействие.
Решението за какво ще отидат парите, събрани от глоби, се взема от Столичната община, така че съществува възможност средствата да бъдат разходвани за нови уреди и сензори за качеството на въздуха в София.
SafeNews припомня още по темата:
Източник: БНР