Експлозия в машинното отделение потопи руски товарен кораб „Урса Майор“ в Средиземно море между Испания и Алжир, а двама души от екипажа му са в неизвестност, съобщи руското външно министерство. Корабът, построен през 2009 г., е бил контролиран от „Оборонлогистика“ – компания, която е част от военните строителни операции на руското министерство на отбраната, което по-рано заяви, че е бил на път за руското далекоизточно пристанище Владивосток с два гигантски пристанищни крана, прикрепени към палубата му.
Кризисният център на външното министерство съобщи в изявление, че 14 от 16-те членове на екипажа на кораба са спасени и докарани в Испания, но двама души от екипажа все още са в неизвестност.
Не се съобщава каква е причината за експлозията в машинното отделение. Непотвърден видеоматериал, на който се вижда как корабът силно се накланя към десния си борд, а носът му е много по-ниско във водата, отколкото обикновено, е заснет от преминаващ кораб и е публикуван в руския информационен сайт life.ru.
Собственикът на кораба „Оборонлогистика“ заяви в изявление от 20 декември, че корабът, който по данни на LSEG преди това се е наричал „Спарта III“, е превозвал специализирани пристанищни кранове, които е трябвало да бъдат монтирани в пристанището на Владивосток, както и части за нови ледоразбивачи. На непотвърдените видеозаписи се виждат два гигантски крана, прикрепени към палубата.
Данните на LSEG за проследяване на кораби показват, че корабът е тръгнал от руското пристанище Санкт Петербург на 11 декември и за последен път е видян да изпраща сигнал в 2204 GMT в понеделник между Алжир и Испания.
При отплаването си от Санкт Петербург корабът е посочил, че следващото му пристанище на спиране е руското пристанище Владивосток, а не сирийското пристанище Тартус, в което е спирал преди това. Оператор и собственик на кораба е компания SK-Yug, част от Оборонлогистика, по данни на LSEG. Испанската информационна агенция El Espanol съобщи на уебсайта си, че членовете на екипажа са били евакуирани в испанското пристанище Картахена и че няколко кораба, включително кораб на испанските военноморски сили, са участвали в спасяването на екипажа.
Той заяви, че корабът е трябвало да пристигне във Владивосток на 22 януари.
Най-големият кораб на „Оборонлогистика“ участва в изпълнението на държавни задачи за развитие на пристанищната инфраструктура и Северния морски път“, като се има предвид морският път през Северния ледовит океан, който се отваря поради топенето на арктическите ледове, причинено от глобалното затопляне.
На своя уебсайт „Оборонлогистика“ се определя като част от „структурата на военно-строителния комплекс на Министерството на отбраната“ и отбелязва, че нейната „основна цел е да осигури потребностите на Министерството на отбраната, свързани с транспортирането, съхранението и производството на военни стоки и стоки със специално предназначение“.
Източник – Reuters/Превод:SafeNews