Младите актьори, които тепърва прохождат в професията, би трябвало да прочетат абсолютно всичко, което е излязло за Апостол Карамитев, да изгледат абсолютно всички негови филми и всичко онова, което той е казал, да бъде изслушано, за да чуят гласа му, за да чуят начина, по който той говори, как изговаря думите, защото това е една от най-важните неща в нашата професия – когато се качиш на сцената да говориш така, че да те разбират всички, да има красота на изказа и да направи всичко възможно езикът да се лее.
Това каза пред БГНЕС актьорът и председател на Съюза на артистите в България Христо Мутафчиев по повод откриването на документалната изложба „Апостол Карамитев – актьорът рицар“ в Градската градина пред Народния театър.
„Когато научиш, първо, начина на говорене на сцена, тогава можеш да се качиш на сцена и да правиш всякакви маймунджилъци. Младите актьори трябва да знаят много добре историята на българския театър, но не защото имат изпит в НАТФИЗ, а защото трябва да знаят откъде произлиза българският театър, кои са онези големи български творци, които са оставили следа в него, за да могат те да стъпят на тези темели и да изградят и себе си, един ден да останат в историята“, заяви Христо Мутафчиев.
Актьорът подчерта, че познава много свои колеги, които са учили при Апостол Карамитев и знае, че ги е научил на много чест, достойнство, театрално поведение, възпитание, отношение към дамите, към професията, към колегите в театъра, на отношение към конкретната роля, към конкретния текст, защото Апостол Карамитев е бил изключително подредена и педантична личност по отношение на работата в театъра, което после се пренася и в ролите му в киното. „Той е избягал от амплоато просто на сладникавия любовник или сладникавия принц, който играе едни и същи роли и поведение“, подчерта Мутафчиев и допълни, че всичките роли на Карамитев са различни.
„И най-интересното, е, че влагайки от себе си, винаги остава една малка лека иронична усмивка, която остава означава: „Аз съм над това, над тези неща, над ролята“, а в същото това време вярва в нея“, отбеляза председателят на Съюза на артистите в България.
„Най-хубавото за нас, е, че ние успяхме за 11 поредна година да направим изложба за голям български творец. А Апостол Карамитев е един от най-големите, аз бих го нарекъл дори рицар с броня и неговата броня е талантът му“, каза още той.
На въпроса кой е любимият му филм на Апостол Карамитев, Христо Мутафчиев отговори „Бялата стая“. „След като снима този филм, отказва поне 5 – 6 предложения, доколкото знам, за други филми, може би, защото самият той е осъзнал, че тази роля му е много по-различна и е някакъв пик в неговия творчески път, и най-вероятно не е искал да приема други сценарии, за да не развали вкуса, който е оставил след един такъв прекрасен български филм“, добави актьорът, като пожела да бъдем здрави, смирени, по-добри и да обичаме театъра.
Документалната изложба, посветена на творческата дейност и 100-годишнината от рождението на един от най-обичаните български актьори Апостол Карамитев, беше открита в Градската градина пред Народния театър и е със свободен достъп. В рамките на 28 табла изложбата разказва за живота и творческия път на незабравимия Апостол Карамитев, който ще бъде запомнен както с големите си роли в киното, така и на театралната сцена.
Роденият в Бургас актьор се дипломира в Държавната театрална школа към Народния театър в класа на проф. Боян Дановски. Въпреки краткия си творчески път той оставя ярък отпечатък със своето високо майсторство. Емблематични остават създадените от него театралните образи на Ромео в „Ромео и Жулиета“, Гвидо в „Херцогинята на Падуа“ и Джери Райън в „Двама на люлката“ на сцената на Народния театър. А за съвременния зрител остават свидетелствата от филмовите ленти, запечатали ролите на Радослав/Радосвет в „Любимец 13″, Апостол в „Специалист по всичко“, Вуйчо Георги в „Рицар без броня“ и др.
За създаването на изложбата, чийто куратор е Тинка Николова, са използвани документи, снимки, отзиви, рецензии и интервюта от архивите на Съюз на артистите в България, Народен театър „Иван Вазов“, Българска национална филмотека, Държавна агенция „Архиви“ и личния архив на актьора със съдействието на неговия син Момчил Карамитев. Координатор на проекта е Велислава Смилянова.
Събитието е част от 18-ото издание на Софийския театрален салон и се осъществява с подкрепата на Столичната община и Министерството на културата. Изложбата, посветена на Апостол Карамитев, ще може да бъде разгледана от посетителите до 2 април т.г.