Броят на загиналите след челния сблъсък на два влака в централна Гърция вероятно ще нарасне. Властите признават, че десетки хора все още не са открити близо 24 часа след катастрофата, която уби най-малко 43 души.
Началникът на гарата в Лариса е признал фаталната си грешка, причинила катастрофата на влаковете в Гърция снощи, предаде в електронното си издание в. „Катимерини“. Утре сутрин той ще се изправи пред съда с тежки обвинения.
Спасителните служби работят непрекъснато, за да намерят оцелели. Подобна влакова катастрофа не бе виждана в Европа от десетилетия. Много от загиналите са били студенти. До средата на сряда сутринта 35 тела бяха откарани в общата болница в Лариса, най-близкия град, някои изгорени до неузнаваемост, принуждавайки роднините да дадат ДНК проби.
„Намираме се пред невъобразима трагедия“, каза в изявление президентът на Гърция Катерина Сакеларопулу. „Плачем за предимно млади хора.“
Късно в сряда главният следовател на Лариса, Рубини Леондари, каза, че 43 тела са били донесени при нея за изследване и ще изисква ДНК идентификация.
Докато съболезнованията идваха от цял свят, въпросите нарастваха. Кадри на спасители, които се втурват към мястото на катастрофата близо до дефиле на около 380 км северно от Атина в отчаяни усилия да намерят оцелели сред разрушените отломки, предизвикаха студени тръпки в цялата нация. „Трябва да попитаме защо?“ каза Сотирис Рафтопулос, президент на Панелинската асоциация на пенсионираните железничари. „Как може да се случи тази трагедия?“
Двата влака – единият превозващ 342 пътници, а другият превозващ товари от Солун до Лариса – се сблъскаха в 23:20 часа във вторник край град Темпе, след като пътуващият за Солун нощен влак, тръгнал от Атина, необяснимо сменил лентите и се отклонил към товарния коловоз. След това двата влака са пътували няколко километра по същия коловоз, преди да се сблъскат с висока скорост. Свидетели, пристигнали на мястото на инцидента, описват предните два вагона на пътническия влак, където са седяли повечето от жертвите, като напълно унищожени.
При удара вагоните избухнали в пламъци, изпращайки огромни листове стомана във въздуха. По-късно оцелелите разказват, че са били изхвърлени от прозорците на вагоните, а други описват как е трябвало да се борят през кълба лютив дим, за да се освободят, след като влакът се е огънал. Впоследствие много от тях бяха заснети от камера в останките дезориентирани и замаяни.
„Много пътници не разбраха какво точно се е случило, защото спяха“, каза един от оцелелите пред държавната информационна агенция ANA-MPA. „Аз също спях и внезапното скъсване ме разтърси. Когато разбрахме какво се е случило, се опитахме да излезем от вагоните и когато успяхме, видяхме хаоса.”
От самото начало светлината на прожекторите падна не само върху задържан началник на гара – обвинен за „човешката грешка“, причинила сблъсъка – но все повече и върху тежкото състояние на националните железници.
Обявявайки оставката си след посещение на мястото на катастрофата, гръцкият министър на транспорта Костас Караманлис каза, че мрежата е толкова дефектна, че „не подхожда на 21-ви век“. „Когато се случи нещо толкова трагично, е невъзможно да продължим и да се преструваме, че не се е случило“, каза той пред репортери.
Оттеглянето е не само „знак на уважение към паметта на хората, които загинаха толкова несправедливо“, но, добави той, поемане на отговорност „за грешките на гръцката държава и гръцката политическа система в хода на историята“.
Гръцкият премиер Кириакос Мицотакис, който също се втурна към Темпе, обяви тридневен период на официален траур, като нареди знамената да се веят наполовина. Обещавайки пълно, независимо разследване, Мицотакис нарече сблъсъка „ужасяваща железопътна катастрофа без прецедент в нашата страна“.
„Има само едно нещо, което мога да гарантирам: ще научим причината за трагедията и ще направим всичко, което ни минава през ръцете, подобно нещо никога да не се повтори“, каза той.
В късно вечерно обръщение Мицотакис обеща, че „отговорностите ще бъдат разпределени“. Той обеща, и че независим междупартиен комитет от експерти ще започне незабавно да проучва причините за катастрофата.
„Срещнах се с близки на жертвите и изчезналите в болницата в Лариса. В своята неописуема болка, с голямо достойнство, те ме попитаха „защо“, каза той.
Гръцката железопътна система беше сред редица обществени компании за комунални услуги, които бяха приватизирани, когато затъналата в дългове страна напусна съвсем избегна икономически колапс преди десетилетие. Тъй като мрежата е принудена да работи с липса на персонал, неадекватна инфраструктура и малко автоматизирана сигнализация, служители в транзитния сектор предупредиха, че чака да се случи бедствие.
Синдикалистите се съгласиха. През февруари, само три седмици преди катастрофата, един профсъюз отправи остър призив, казвайки: „Както всички предишни правителства, днешното има други приоритети и това не е безопасният транспорт на гражданите“.
Никос Цикалакис, който оглавява Асоциацията на железопътните работници и работи като помощник, каза, че системата е не само с хроничен недостиг на персонал, но и безнадеждно изостанала от времето. „Държавата гласува и сама каза, че трябва да има 2100 работници в железницата, когато днес има 750 души, които я обслужват в цяла Гърция. Не е възможно началник на гара да трябва да говори с друг началник на гара. Всичко трябва да е малко по-автоматизирано.“
Арестуваният началник на гара, описан като мъж на около 50 години, с повече от четири десетилетия опит в железниците, беше обвинен в непредумишлено убийство и неумишлено причиняване на масова тежка телесна повреда.
Даскополопулос, натоварен да наблюдава разследването, каза, че свидетелите са започнали да дават показания.
Никос Зигурис, спасител, каза, че около останките на влака има зони, до които екипите за спешна помощ не са успели да стигнат и където има вероятност да бъдат намерени други тела. „Не е ясно дали ще продължим по-късно или при първа светлина“, каза той пред обществената телевизия ERT TV. „Имаме нужда от светлина, нуждаем от кранове, защото отломките са толкова тежки.“