Унищожителни пожари, температури над 40°C и туристи, които избягват възможна катастрофа, като си остават у дома. Дали климатичните промени ще променят туризма – при това не само в Средиземноморието?
Правилата на играта
Регионите, които посрещат значителен дял от туристите, са и най-силно засегнатите от изменението на климата. В Гърция през последните дни хиляди туристи бяха евакуирани от островите Родос и Корфу, които бяха опустошени от пожари, предизвикани от задушаващо горещо време.
Международното летище на Родос се е превърнало в импровизиран къмпинг, наводнен от дезориентирани туристи.
Други страни от Средиземноморието също са засегнати.
В Испания термометърът се е покачил с 15 градуса над обичайните стойности за летния сезон. Италия също е подложена на горещи вълни, остров Сардиния се стопи под 48°C, а в понеделник температурата в Тунис достигна 49°C.
Туризмът играе ключова роля в икономиките на региона – на този сектор се пада почти една четвърт от БВП в Гърция и 12 % в Испания.
Икономически последици
Рязкото повишаване на температурите може да отблъсне посетителите.
За Жан-Франсоа Риал, ръководител на френската туристическа фирма Voyageurs du Monde, „глобалното затопляне ще направи някои дестинации все по-малко посещаеми. Засегнато е цялото Средиземноморие, което все пак е основната дестинация на европейските туристи.“
В Испания „започваме да чуваме, че туристите се питат“ дали трябва да търсят лятна почивка на средиземноморското крайбрежие, казва Хоантсо Ллантада, професор в IE Business School в Мадрид.
Според неотдавнашна бележка на Moody’s, „горещите вълни могат да намалят привлекателността на Южна Европа като туристическа дестинация в дългосрочен план или най-малкото да намалят търсенето през лятото, което ще има отрицателни икономически последици предвид важността на сектора“.
Без повече поклонение пред слънцето?
Не толкова бързо, смята Хамит Кук, който оглавява асоциацията на турските туристически оператори.
„Този въпрос е много важен за туристическата индустрия, но не е проблем, ако температурите в Анталия са много високи, защото европейските туристи предпочитат да виждат слънце“, казва Кук пред АФП. „Можем да разгледаме примерите на Египет и Дубай. През юли-август там температурите са 45°С, но туристите все още искат да отидат там.“
Председателят на Тунизийската федерация на хотелиерите Дора Милед заяви пред АФП, че до момента „горещините не са оказали влияние върху туризма.
„Ако все още не сме се върнали към нивата на активност от 2019 г. … това се дължи преди всичко на високата цена на самолетните пътувания“, каза Милед.
Дидие Арино, който оглавява консултантската компания за туристически услуги Protourisme във Франция, заяви:
„В момента се наблюдава спад на температурата: „Когато става въпрос за почивката им, хората не мечтаят за готина дестинация, а за хубаво време.“
Дори и пожарите в Гърция не е сигурно, че ще откажат туристите да дойдат.
Костас Хрисохоидес, заместник-префект на Додеканезите, островна група в югоизточната част на Егейско море, която включва и Родос, отбелязва, че между неделя и понеделник „24 000 туристи са пристигнали на Родос“, независимо от пожарите. Само няколко души са отменили пътуването си „като предпазна мярка“, каза той.
Поемане на отговорността
Ако стане почти невъзможно да се посети дестинация, която се топи от необичайни температури, туристите биха могли да потърсят по-далечни дестинации, смята Жан-Франсоа Риал, според когото „северноевропейските дестинации са във възход“.
Той предполага, че Великобритания и Ирландия могат да се радват на туристически интерес.
Алтернативи
Професионалистите в сектора са единодушни, че туризмът ще се промени. Те предвиждат, че общият брой на посетителите в Средиземноморието може да се увеличи – но като резерв през сезоните извън лятото, стимулиран от нарастващото търсене от страна на пенсионерите.
„Засега нямаме притеснения относно търсенето на вътрешния пазар, но ако глобалната климатична криза продължи да ескалира, ще трябва да преразгледаме летните и зимните сезони“, казва Кук.
Според Риал, „това може би е шанс да се намали „свръхтуризмът“… да се загубят някои клиенти през лятото, но да се спечелят повече през останалите девет месеца на годината“.
Според Арино от Protourisme изменението на климата ще принуди туризма да се развива.
„Трябва да възприемаме по различен начин нашите градове, курортите, предлаганите дейности.“