След спорния успех на „Зелената сделка“ и квотите за въглеродни емисии, направили електроенергията в Европа в пъти по-скъпа от основните й икономически конкуренти, САЩ и Китай, Европейската комисия готви нови зелени политики, касаещи горивата.
Европейската комисия предвижда от началото на 2027 година да включи транспорта и сградите в схемата за „търговия с емисии“, т.е. крайните потребители де факто ще плащат въглеродни квоти за това, че зареждат гориво на бензиноколонката.
Въпросните квоти ще бъдат калкулирани в крайната цена на бензиностанцията. Цената следва да скача постепенно – с около 8,4% в началото, т.е. през 2027 г, а с времето ще нараства.
Така по груби изчисления стойността на литър гориво, която все пак зависи и от редица други пазарни фактори, може да нарасне с от 30 до 50 стотинки на литър. Следва да отбележим, че все още тези мерки не са приети официално на общоевропейско ниво, но се обсъждат активно, като са спуснати от Брюксел към правителството в София в рамките на проекта за Социален план за климата в България. Той пък тепърва предстои да бъде подложен на обществено обсъждане.
Мярката има редица други аспекти, като например това да се дават ваучери за гориво на бедните домакинства, да се подпомага санирането на жилища, смяната на стари печки на дърва, както и да се поемат карти за градски транспорт на дадени социални групи.
Основният фокус обаче остава сектора на горивата, един от важните стълбове на икономиката.
Как би се отразила върху всички нас поредната зелена политика на Брюксел?
„Преди две години беше приета директивата, която въвежда тази схема. Поскъпване ще има и то ще бъде моментално и административно. И ще бъде в рамките от 30-50 ст. на литър в зависимост от продуктите. И това се дължи на факта, че Европейската комисия води една, според мен, доста безсмислена война срещу фосилните горива. България е държава, много свързана с фосилните горива, знаете, автопаркът ни е един от най-старите в ЕС, т.е. това ще ни засегне много“, каза председателя на Българската петролна и газова асоциация Светослав Бенчев.
Представителят на Българската петролна и газова асоциация очаква Европарламентът и Еврокомисията да проявят здрав разум. Нещо, за което вече има индикации.
„Все пак се надявам, че ще се организира една съпротива и на европейско ниво, защото има много източноевропейски държави, които са против тази схема. Дали ще успят да постигнат нещо, ще видим в следващите месеци. Чувам, че в Брюксел се мисли за известно забавяне или отлагане на тази схема. Би било добре това да стане, тъй като, както казах, тя би довела до едно административно поскъпване с около 50 ст., защото ще трябва да се заплащат квоти и емисии върху горивата. И например върху един тон дизелово гориво това са три тона емисии, по 50 евро е минималната цена, т.е. това прави по 150 евро на тон или 30 ст. на литър. С ДДС стават около 40 и няколко“, подчерта Бенчев.
Освен, че ще бръкне в джоба на всеки шофьор, мярката би имала далеч по-сериозни ефекти, конкретно касаещи нивата на инфлация.
SafeNews припомня, че боевете в Иран и Израел могат да нарушат работата на петролните пазари. Евентуално спиране на доставките от страна на Иран обаче би навредило най-вече на Китай.
Страната е най-големият купувач на ирански петрол. Ако САЩ бяха бомбардирали иранската ядрена оръжейна програма преди десетилетия, цените на петрола щяха да се покачат рязко със сигурност. Но въпреки че цените може да скочат, когато търговията се възобнови през новата седмица, дългосрочният ефект ще бъде далеч по-неясен.
Ами петролните пазари? Какво ще стане с цената на черното злато след американската атака в Иран?
Източник: pariteni