Защо самолетите са бели? Ако разгледате по-обстойно летището, докато чакате следващия си полет, вероятно ще забележите нещо общо между много от самолетите са боядисани в бяло.
„Повечето самолети са боядисани в бяло, защото цветът отразява слънчевата светлина, намалявайки нагряването и минимизирайки щетите от топлината“, казва бившият пилот Дан Бъб, сега професор в Университета на Невада.
Помислете колко гореща става паркирана кола, когато стои на слънце, това важи и за самолетите.
Защо самолетите са бели?
И както може да ви каже всеки, живеещ в топъл климат, по-тъмните коли се нагряват много повече от по-светлите. Като се има предвид размерът на самолетите, за охлаждането им е необходима много повече енергия, отколкото за кола. А никой не иска да прекара часове във фурна. Освен това самолетите са подложени на по-интензивна слънчева радиация и бялата боя може да помогне за отразяването ѝ.
Самолетите обаче, не винаги са били боядисани в бяло. В по-ранната част от историята на авиацията много от тях изобщо не са били боядисани, излагайки полираните си алуминиеви тела. Тенденциите започват да се променят през 70-те години на 20-ти век.
„Откакто Air France представи първата „бяла ливрея“ през 1976 г., изцяло белият външен вид на фюзелажа става все по-стандартен за световните авиокомпании“, казва авиационният историк Шей Оукли.
„Това само се ускорява през 21 век, със значително увеличеното използване на композити в конструкцията на самолетите“, допълва експертът, като подчертава, че този матеиал няма елегантен метален вид.
American Airlines е едно от малкото изключения, запазвайки излъсканата си, гола метална ливрея, въпреки че и тя вече има изцяло бели самолети.
Някои авиокомпании избират различни цветови схеми – например синьо за Southwest и жълтото за Spirit. Други авиокомпании боядисват отделни машини, като специалния изцяло черен самолет на Air New Zealand.
Но има едно забележително изключение.
При Concorde ефектите от слънцето, и топлината, генерирана от високата скорост, карат дизайнерите да създадат силно отразяваща бяла схема.Само един самолет от този тип някога е бил боядисан в различен цвят. Като част от маркетингова сделка, Concorde на Air France е боядисан в синьо през 1996 г.
„Машината изглеждаше добре в синьо, но полетите трябваше да бъдат ограничени до не повече от 20 минути. Самолетът остана в този цвят само две седмици“, казва Оукли.
Източник: actualno