„Заплатите на шофьорите и ватманите в градския транспорт на София варират между 3500 и 4600 лева.“ Това каза Иван Василев – зам.-кмет “Финанси и здравеопазване” към СО. Новината, дойде като гръм от ясно небе след поредния протест с искания за по-високи възнаграждения за работещите в градския транспорт.
„Важно е да направим с ограничения ни финансов ресурс, финансирането там, където наистина то ще реши проблеми. В момента има недостиг на шофьори в градския транспорт. От друга страна обаче, възнаграждените в сектора са увеличавани от 2018 до сега, средно между 115 и 150%. Бих искал само да сложа няколко суми на масата, че заплатите в сектора варират между 3500 и 4600 лева, каза Василев.
Има основна работна заплата и брутна заплата.
„Брутната заплата е функция на основната, плюс бонусната система, за която споменах, плюс извънредния труд. И затова именно този извънреден труд се натрупва, защото има недостиг на шофьори“, допълни той.
Предвидено е 5% увеличение на заплатите, с което обаче протестиращите служители на градския транспорт не са съгласни.
„През 2024 г. увеличихме средства в градския транспорт с 15% и въведохме за първи път бонусна система за водачите. Важно за нас е, когато обещаваме да можем да изпълним своите обещания и да не обещаваме нещо, което не можем да изпълним. А в момента рекорден е бюджетът на Столичната община като сума, 2 милиарда и 840 милиона лева“, каза той.
Недостатъчен е финансовият ресурс, за да удовлетвори всички искания и да реши всички проблеми.
„Конкретно за транспорт в момента сме предвидили 5% увеличение на заплатите в сектора и това е възможността, която виждаме чисто като финансова рамка. Важно обаче тези средства, които са, да отидат от наша гледна точка целево. Има недостиг на водачи в системата на градския транспорт. Нашето предложение е тези средства да отидат не на всички по-равно, а да отидат там, където са наистина нужни, за да решим наистина проблема с възнаграждението на шофьорите“, допълни още експертът.
Нужна е оптимизация на четирите дружества, които обслужват транспорта на столицата.
„В момента четири дружества са ангажирани с обслужване на градския транспорт в София – Център за градска мобилност, „Метрополитен“, Автотранспорт, Електротранспорт. 700 човека е администрацията на тези 4 дружества. Дали е ефективно това нещо, дали са необходими тези 700 човека, вие кажете. От моя гледна точка, според мен, има поле за оптимизация там“, смята Василев.
SafeNews припомня, че транспортните работници от КТ „Подкрепа“ и КНСБ излизоха на протест в София под мотото„Достоен труд – достойно заплащане! Без транспорт няма икономика!“
Източник: БНТ