Изискването, което ще бъде за избор на изпълнител основния ремонт на пътната част на Дунав мост при Русе е „най-ниска цена“. Условието е кандидатът да отговаря на заложените технически изисквания. Търгът е първия, пуснат от новото ръководство на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ).
В края на септември първо бяха отворени ценовите предложения, за разлика от реализираните досега обществени поръчки. При тях първо се разглеждаха техническите оферти, оценяваха се, след което кандидатите се допускаха до етап отваряне на цени, предаде mediamall.info.
Голяма разлика в предложените цени показват предложенията – от близо 22 млн. лв. до 48 млн. лв. без ДДС. Всички оферти надвишават прогнозната стойност определена от АПИ в размер на 20 895 000 лева без ДДС.
Основният ремонт на Дунав мост при Русе е наложителен, тъй като не е извършван от пускането му в експлоатация през 1954 г. Укрепване на фугите е извършено преди 22 година, а през 2011 г. е извършена подмяна на хидроизолацията и асфалтовата настилка.
В българският участък с дължина 1057 м. се извършват в момента спешни аварийно-ремонтни дейности на фугите на моста.
През 2024 г. е предвидено да започна основният ремонт на моста. Той ще продължи около 2 години (730 календарни дни). Няма да бъде спряно движението по моста по време на ремонта, но ще има нова организация. Движението ще се осъществява само през едното платно. За няколко часа през нощта то ще бъде спряно.
Ясни са и кандидатите за изпълнението на ремонта
ДЗЗД „ПБ Дунав Мост 2023“ е предложило най-ниска цена . В него участват „Парсек груп“ и „БГ Ленд Ко“, а предложението им е 21 897 999,60 лв. без ДДС. Това надвишава с малко над един милион прогнозната стойност на поръчката.
Значително по-високи са предложенията на другите двама кандидати. Офертата на ДЗЗД „Дунав мост“ е 37 397 689,73 лв. без ДДС. В обединението участват русенската „Пътинженеринг“ ЕАД и „ГБС Инфраструктурно строителство“.
Най-високата цена – 47 879 985,60 лв. без ДДС, е на ДЗЗД „Данубиус“ с участници „ОРС Инфраструктура“ и „Автомагистрали – Черно Море“.
АПИ все още не е обявила спечелилият обществената поръчка.
При обявяването ѝ в края на август пътният шеф Ясен Йорданов каза, че не представлява проблем крайната цена на ремонта от близо 21 млн. лв. без ДДС да бъде надвишена от кандидатите. Важно е те да могат да изпълнят поръчката качествено и в срок.
Ремонтът на моста
Основният ремонт на Дунав мост се очаква да е тежък. За него е изготвен технически проект. Ако обаче се появи нещо, което не е описано в него, то ще струва допълнителни пари.
В Закона за обществените поръчки се посочва, че това не може да надвишава 50 на сто от стойността по договор. Така че, ако бъде избрана най-ниската цена, техният договор ще се оскъпи до 32 млн. лв. най-много, което отново е по-ниско от цените на другите двама кандидати.
Ремонтът на румънската част на Дунав мост през 2015 г. е излязъл близо 30 млн. евро, като на ремонт е подложена освен пътната част и железопътната. Само пътната част ще се ремонтира за българския участък. Засега Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) не предвижда извършването на ремотни дейности на релсите.
В техническият проект за основен ремонт на пътната част на моста е заложено подмяна на асфалтовата настилка, на бетонните панели, хидроизолацията, както и инсталиране на нови предпазни огради, ограничителни системи, маркировка и т.н.
Трафикът през моста при Русе е доста голям
Повече от 470 000 товарни автомобила са излезли само през миналата година в посока Румъния. У нас са влезли над 450 000, сочат данните.
Сегашните задръствания сигурно ще се увеличат при започването на ремонта на българския участък на съоръжението. След пускането на ТИР паркинга те намаляха. Той се намира преди кръговото кръстовище на моста. Въпреки това периодично се появяват тапи. Заради това мостът няма да бъде изцяло затворен за движение.
Има вероятност мостът да бъде затварян в българския участък, но само за по-няколко часа през нощта.
Очакванията са до започването на строителните дейности да бъде пусната и фериботната линия Русе – Гюргево.
Неотдавна беше съобщено, че България и Румъния са внесли съвместен проект пред Европейската комисия за предпроектно проучване за изграждане на втори мост над Дунав при Русе и Гюргево. ЕБВР дори прояви интерес да финансира проекта.