Как „Трейс“ разби Драгалевци? Обществен комитет алармира с писмо кмета на София Васил Терзиев.Непрекъснато има проблеми и съдействаме максимално по силите си, каза пред “Труд news” координаторът на “Драгалевци” от Район Витоша Кирил Николов.
Столичният квартал “Дралагевци” е разбит от бавни и некачествени строителни дейности по изграждането на канализация и водопровод, улиците са затворени от тежка ремонтна техника, няма работници по обектите, а хората стоят с дни без ток или вода, алармираха десетки жители, които са гневни на фирмите-изпълнители на мащабния проект (41 508 840,00 лв. с ДДС) “Трейс Груп Холд” и “Булстрой монтажи”.
“Има изкопани огромни дупки, стоят едни багери, които буквално ръждясват и пазят да не падне някой автомобил или Да пази Господ – човек”, обясниха членове на Обществения комитет на “Драгалевци”.
Огромни дупки са отворени по улиците в “Драгалевци”, а хората там буквално се чувстват заложници на строителите от “Трейс”, които са разкопали навсякъде и със седмици багерите стоят неподвижни в калта.
“Непрекъснато търсим съдействие при честите аварии от координатора на квартал “Драгалевци” Кирил Николов и от кмета на Район Витоша арх. Здравко Клинков, но проектът е на Столична община, надзорът на строителството е при тях и затова се обърнахме с искане за среща с кмета на София Васил Терзиев”, заяви председателят на Обществения комитет в Драгалевци Здравко Младенов.
Всичко е потънало в кал и тиня, достъпът до къщите на живущите е трудно възможен. На много места заради подмяната на водопровода водата е изкарана в тръби-маркучи, които замръзват нощно време заради ниските температури, а хората ги размразяват с горелки. “Лятото беше обратно – водата беше гореща, но това крие рискове за здравето, защото има опасност от развитие на бактерии”, каза Здравко Младенов.
“Фрапиращо е, че не се спазва елементарната технология от фирмите, не се влагат необходимите материали, защото за тръбите трябва да се ползва пясъчна възглавница, а при строителите тук не присъства изобщо пясък, ползват един пепеляк от каменните кариери, който се нарича сипица, но с него се създава невероятен прахоляк през лятото и невиждана кал и тиня при дъжд или сняг”, каза още Здравко Младенов.
Той припомни “ремонт на ремонта на жълтите павета”, където изпълнител отново беше “Трейс”.
“Същото ще стане и с тръбите на Драгалевци”, коментират Младенов и останалите членове на Обществения комитет.
Хората са категорични, че проектът за канализация е чакан с години, но изпълнението му в момента е под всякаква критика, липсват графици от фирмите и никой не знае колко време ще продължи калната блокада на квартала.
Хаотичните строителни действия в “Драгалевци” може да доведат до “ремонт на ремонта” като при жълтите павета, ядосват се хората от квартала.
Едновременно с проекта за канализация на Витошката яка и специално на квартал “Драгалевци”, от енергийното дружество “Еврохолд” са имали готовност при изкопните дейности да се положат кабели, за да се преодолеят неприятностите честите аварии по електроснабдяването.
От “Трейс” потвърдиха неофициално пред “Труд news”, че действително е имало такава заявка от “Еврохолд”, но от строителната фирма са отказали, защото проектът е щял да се забави във времето и няма да усвоят парите. Това е основната причина за катастрофата с електроснабдяването в Драгалевци, признаха неофициално представители на “Трейс” и “Булстрой монтажи”.
“След първия сняг се оказа, че половин “Драгалевци” е без вода, другата половина – без ток, улиците са разкопани, аварийните екипи не могат да стигнат до проблемните точки, а да не говорим, че снегопочистващата техника не може да мине и се оказа, че “Драгалевци” е блокирано”, обясниха жители на квартала.
“Непрекъснато има проблеми, ежедневно някъде има авария, съдействаме максимално по силите си”, призна пред “Труд news” координаторът на “Драгалевци” Кирил Николов. Неговият мобилен телефон е публикуван във фейсбук страницата на Район Витоша и дни наред не спира да звъни до 23 часа за сигнали от целия квартал.
На много места заради подмяната на водопровода водата е изкарана в тръби-маркучи, които замръзват нощно време заради ниските температури, а хората ги размразяват с горелки.
Най-големият кошмар е, че този проект за канализация трябва да се развие по цялата Витошка яка и трагедията на жителите на “Драгалевци” може да се повтори и в Симеоново, но новата управа на София трябва сериозно да се замисли, дали “Трейс” да е изпълнителят, при положение, че първо разби жълтите павета, а сега започва да разбива кварталите по Витошката яка, посочиха още от Обществения комитет на “Драгалевци”.
Магистрала “Тракия”, построена от тях, стана на вълни
„Трейс Груп Холд“ са виновни и за кривите жълти павета.
Отнесоха глоба за умишлено унищожаване на културна ценност.
Жълтите павета в столицата бяха пренареждани неколкократно, тъй като строителите не успяха да свършат качествено работата от първия път.
След погрома на историческите жълтите павета в центъра на София, които неколкократно пренарежда заради калпава работа, компанията “Трейс Груп Холд” като водещ партньор на Обединение “Драгалевци 2021”, в което влиза и фирмата “Булстрой монтажи”, съсипва живота и на жителите на един от столичните квартали – “Драгалевци”, оплакват се от месеци живеещите в квартала. Припомняме, че историческите жълти павета в центъра на столицата на бул. “Цар Освободител” се наложи да бъдат пренареждани многократно, след работата именно на въпросната компания.
Тогава изпълнителите твърдяха, че кривите павета, които станаха хит в социалните мрежи са повредени от спирачния път на автомобилите, които минават по тях и това е причината за образуване на големи фуги. Фирмата отнесе и глоба от 100 хил. лв. за доказано умишлено чупене на цяло керамично паве от работник на фирмата.
Освен “Трейс Груп Холд”, който през последните десетилетия спечелиха печална слава заради некачествени проекти, като отсечката от магистрала “Тракия”, която се нагъна и стана на вълни и не на последно място заради няколкото неуспешни опита да наредят качествено жълтите павета в центъра на София.
В проекта за изграждане на канализация на “Драгалевци” участва и компанията “Булстрой – монтажи” ЕООД. Фирмата е с около 50 служители, с оборот за по около 10 млн. лв. годишно и съвсем доскоро бе непознат играч в инфраструктурния сектор, тъй като бе специализирана основно в саниране на сгради.
Столична община в отговор на въпроси на “Труд news” за тежката ситуация в “Драгалевци”:
Извиняваме се за неудобствата, в договорите за строителство са предвидени санкции за забавяне и некачествено изпълнение.
“Труд news” отправи въпроси към Столична община във връзка с катастрофалната ситуация по улиците на квартал “Драгалевци” и изпълнението на проекта за канализация и получи следните отговори:
Въпрос: На каква стойност е договорът за изграждане на канализация в Драгалевци? Каква част от сумата е усвоена, за какви дейности, какво предстои да се работи още по проекта?
Отговор: В рамките на Оперативна програма “Околна среда 2014-2020” (ОПОС), Столична община изпълнява проект: “Изграждане на ВиК инфраструктура в Столична община”. Като е включена агломерация Драгалевци с предвиден обхват “Изграждане на канализационна мрежа на кв. “Драгалевци”, район “Витоша”. Стойността на Договора за обекта е 41 508 840,00 лв. с ДДС и включва проектиране, авторски надзор и строителство на битова канализация с дължина близо 18 километра и 16 километра дъждовна канализация. До момента са разплатени приблизително 27,50% от стойността на договора. Към днешна дата е налице физическо изпълнение на строителството на линейната мрежа с около 42%. Изграден е основният приемник по бул. “Черни връх” и продължава изграждането на прилежащите довеждащи клонове. Всички участъци, по които линейното трасе е изградено, са асфалтирани. Предстои паралелното изграждане на канализацията по вътрешно-кварталните улици в 12 участъка едновременно. Предвидени са обходни маршрути, осигуряващи придвижване на живущите. Продължава поетапното възстановяване на асфалтовите настилки на вътрешно- кварталните улици след приключване на изграждането на канализационните клонове.
Въпрос: Каква е позицията на Столична община относно десетките сигнали на жители на квартала, че животът в него е блокиран, а строителите буквално са изоставили техника на улиците, които пречат на преминаването на гражданите и създават предпоставка за инциденти?
Отговор: Въведен е стриктен режим за обезопасяване на открити изкопи. Осигурява се достъп на живущите и ползвателите на имотите, като при техническа възможност се избягва цялостното затваряне на улицата. Тръбите се полагат на дълбочина от 3 метра до 7,50 метра в зависимост от терена. Извиняваме се за неудобствата, които изпълнението на проекта причинява на живущите в квартала.
Въпрос: Предвиждат ли се глоби или други санкции заради ситуацията по улиците и десетките жалби от жителите на Драгалевци?
Отговор: В Договорите за строителство са предвидени санкции за забавяне и некачествено изпълнение, които следва да бъдат наложени след приключване на строителството за не спазен срок по вина на строителя.
Въпрос: Има ли забавяне на строителните дейности и защо?
Отговор: Към момента е налице забавяне на строително-монтажните дейности, като конкретният срок на забава ще бъде изчислен след приключване на изграждането на целия обект. Следва да се има предвид, че в обхвата на обекта се изпълнява и пълна реконструкция на водоснабдителната мрежа от “Софийска вода” за сметка на инвестиционната є програма. Също така се изпълнява и реконструкция на основни кабелни трасета на “ЕРМ Запад” от електроразпределителното дружеството отново в обхвата на обекта.
Писмо на Обществения комитет на кв. “Драгалевци” до кмета на София Васил Терзиев:
Хаотично разкопават улиците, няма елементарен график.
Факсимиле от писмото на Обществения комитет до кмета Терзиев.
От началото на март 2023 г. започна дългоочакваното и така желано изграждане на канализация в кв. “Драгалевци”. В тази връзка най-любезно Ви молим за среща по възможно най-скоро и удобно, разбира се, за Вас време. С цел за по-делово протичане на евентуалната среща, предлагаме да разгледаме следите силно наболели проблеми:
1. Често и системно неспазване технологията по изкопаване, полагане и възстановяване на старите връзки по водопровода.
2. Не добре организирано и хаотично, продължително разкопаване на много от улиците в кв. “Драгалевци”.
3. Крайно неподходящо решение за временно водоснабдяване по необходимост, в определени случаи оставаме дни без водоснабдяване.
4. Работите по изграждането на канализацията вървят по един крайно неприятен и неподреден начин, без изготвяне на елементарен график и технологични карти. И много други забележки имаме, но смятаме, че те ще бъдат обсъдени по време на срещата.
Проектът
– Договорът е подписан на 10.12.2022 г.
– Фирмите изпълнители са ДЗЗД “Драгалевци 2021” с участници “Трейс Груп Холд” АД и “Булстрой-монтажи” ЕООД ДЗЗД “София – строителен надзор”.
– Общата стойност на проекта е малко над 41,5 млн. лв. Част е от проекта Изграждане на ВиК инфраструктура в Столична община” с обща стойност 140 495 700,84 лв., от които 96 478 397,78 лв. – безвъзмездна финансова помощ и 44 017 303,06 лв. собствен принос, финансиран по Оперативна програма “Околна среда 2014 – 2020 г.”, съфинансирана от Европейския фонд за регионално развитие и Кохезионния фонд на Европейския съюз.
– Към канализационната мрежа на Столична община ще бъдат присъединени 3319 еквивалент жители.
– Изграждат се главни канализационни колектори, както и част от второстепенната мрежа за битови и дъждовни води. Общата дължина на битовата канализация, която ще се изгради, е с дължина 18 км, а дъждовната канализационна мрежа е с дължина 16,5 км.
– На 07.03 2023 г. в столичния район “Витоша” се провежда официална церемония “Първа копка” за стартиране на строителните дейности по изграждане на канализационна мрежа за квартал “Драгалевци”.
– Срокът на изпълнение е 198 календарни дни, като е удължаван многократно с писма между възложителя Столична община и изпълнителите от ДЗЗД “Драгалевци 2021”. Очаква се проектът да бъде окончателно изпълнен в средата на следващата година.
Източник: trud.bg
Още новини четете в категория България.