От 15 декември влиза в сила новият график на влаковете в България.
За подобряване на обслужването са осигурени удобни връзки между влаковете с възможности за пътуване между повече населени места.
С новият График за движение на влаковете на „БДЖ – Пътнически превози“ ЕООД в повечето региони на страната се запазва досега действащото разписание. Това написаха от пресцентъра на българските железници.
Част от промените са свързани с обосновани искания на редовни клиенти, а трети – с повишаване рентабилността на превозите и ефективното използване на наличния подвижен състав, както и с извършваните мащабни ремонтни дейности по железопътната инфраструктура.
През следващата година ще се запази обемът на превозите, заложен в сключения договор с държавата за извършване на обществени превозни услуги. Превозът на пътници ще се извършва с общо 503 влака, от които: 79 бързи влака (2 от тях ще се движат само през летния сезон), 122 пътнически влака и 302 крайградски пътнически влака, някои от които ще се движат само в определени дни от седмицата или определени периоди от годината.
Проектът на графика беше публикуван за обществено обсъждане през октомври, за да могат клиентите на БДЖ да се запознаят с предложения вариант за разписанието на влаковете през следващата година и да имат достатъчно време да реагират с аргументирани предложения към превозвача и съответните областни и общински власти. Това се прави с цел подобряване на транспортното обслужване на населението, затова и голяма част от направените промени в разписанието на влаковете са съобразени с постъпили предложения от тяхна страна.
С новото разписание ще бъде намалено времето за пътуване със сутрешния бърз влак от София за Бургас и със следобедния бърз влак от Бургас за София, които преминават през Подбалканската железопътна линия.
Запазва се обслужването в областите Добрич и Силистра, както и движението на директните влакове Русе – София – Русе и Русе – Пловдив – Русе.
За пътуващите между Южна и Северна България се създава нова удобна сутрешна бърза връзка на сутрешния бърз влак от Пловдив за Варна в гара Стара Загора със сутрешния влак от Димитровград за Горна Оряховица, където има връзка за Русе, Плевен, Шумен и други.
С въвеждането на новото разписание ще бъде възможно еднодневното пътуване до Хасково, Кърджали, Момчилград и редица туристически дестинации край язовир Студен кладенец. Всеки ден от Димитровград за Подкова ще пътува изцяло нов бърз влак, който ще осъществява връзка от София, Пазарджик и Пловдив. В обратна посока влакът Подкова – Кърджали – Хасково – Димитровград ще пристига за връзка с влак за Пловдив и София.
Създава се нова удобна бърза връзка за пътуване между Русе и Бургас в гара Дъбово с едно прекачване и по-кратко времепътуване на сутрешния бърз влак от Русе за Пловдив със сутрешния бърз влак от София за Бургас, както и в обратното направление на следобедния бърз влак от Бургас за София с връзка на гара Тулово с бързия влак от Пловдив за Русе.
За пътуващите от Стара Загора се създава нова удобна по-късна възможност за пътуване към Русе посредством нов регионален влак от Стара Загора до гара Тулово, който да осъществява връзка с бързия влак от Пловдив за Русе.
Последният влак от Видин за София, който досега не се предпочита от пътуващите заради късното пристигане в София около 23:00 ч., ще заминава по-рано – в 16:00 ч., и ще пристига в столицата в 21:37 ч. В досегашния му час 17:30 ч. ще се движи пътнически влак до Мездра.
През следващия летен сезон отново е планирано да се движат нощни влакове между София и Бургас през Подбалканската железопътна линия, като по този начин ще бъде създадена още една възможност за пътуване по най-натоварената и търсена лятна дестинация.
С новия график е предвидено движението и на 8 международни бързи влака.
Запазва се всекидневното движение на влаковете между България и Турция с нощния влак по маршрут София – Халкали – София, както и директните вагони между Букурещ и Халкали в летния период, влаковете между България и Румъния чрез международната връзка по направлението София – Букурещ със сутрешния влак София – Варна с директни вагони за Русе и следобедния влак Русе – София с връзка в гара Русе за и от Букурещ.
През летния период ще се запази движението на директни вагони по направлението София – Горна Оряховица – Букурещ – Горна Оряховица – София и Варна – Горна Оряховица – Букурещ – Горна Оряховица – Варна. Другата възможност за международна връзка между България и Румъния е по направлението София – Крайова, която се осъществява в гара Видин със сутрешния влак София – Видин и обедния Видин – София.
В Графика са взети предвид планираните по-мащабни ремонти по железопътната инфраструктура, модернизацията на коловозното развитие на Централна гара София и модернизацията на железен път, контактна мрежа и системи за сигнализация и телекомуникация в гара Пловдив, ограничаващи пропускателната способност в определени участъци.
При разработването на новото разписание, транспортната схема и периодите на движение на влаковете са съобразени в максимална степен с обемите и структурата на превозите, както и с техническите възможности и капацитета на подвижния състав и железопътната инфраструктура.
Източник – Пресцентър на БДЖ