Владислав Апостолов смля без пощада „Мис Силикон“, „Мис Дупе“ и медиите.
Топ анализаторът Владислав Апостолов разкости и дисектира реалността – на силиконките и двуличието на медиите. Които изстрелват на върха драпащите за известност, за да напомпат самите себе си като рейтинг, като едновременно с това дават уроци по нравоучение.
SafeNews.bg публикува анализа на Апостолов без редакторска намеса:
#Преди световната новина за смъртта на Навални в Русия очаквано да превземе и българския ефир, големите ни телевизии сякаш бяха в нещо като режим на риалити за скандални преследвачки на слава с тежък привкус на „шок-сензация“ естетика. Съзнаваме вкоренената ирония в един журналистически текст, който ще призове да не се прекалява с отразяването на криминалните, автомобилни, пиянски, кокаинови и противогрипни изцепки и излагации на съмнителния български „инфлуенсъриат“. Но все пак има разлика между опит за хумористичен поглед върху връзката между медиите и фамозната фауна на временно известните българи, и превръщането на примитивните им ексцесии и комплекси в национален комикс.
Факт е, че медийният цикъл е страшно забързан, но тази драматична седмица започна с проблемите на „миски“ като новина №1, 2 и 3 за големите телевизии. Облъчването на публиката с информационни „брейкинг нюз“ заглавия за магистралните приключения на „Мис Силикон“ достигна своеобразно кресчендо преди няколко дни. Причакване пред ареста, включване „лайв“ на репортери от мястото на събитието, подробно докладване за вдигнатите километри и взетите кръвни проби, интервюта с роднини, неиронични дискусии в сутрешните блокове, постоянно повтаряне на клипчетата с кученцето и целия колосален кич на едно, колкото излишно, толкова и неизбежно присъствие в „прекрасния нов свят“ на социалните мрежи.
И това само броени дни след медийната истерия покрай магистралните авантюри на Диона.
Тук несъмнено мнозина необременени с „митологията“ на местните макро и микроинфлуенсъри вероятно са научили, че не става въпрос за една и съща фигура от дълбините на Instagram и TikTok. „Аха“, казват си нормалните хора, „значи Диона не е „Мис Силикон“, а истинското име на „Мис Силикон“ не е Диона!“ Еврика! Повечето хора са имали щастието изобщо да не знаят за съществуването им допреди първите пет централни емисии, силно напоени с битови и юридически детайли за прегрешенията им.
Факт, на хоризонта отново изплува събирателния образ на „миската“, „метресата“ или „певачката“, която нахлува в новините след като е хваната да шофира огромен джип под влиянието на субстанции и със сто километра над позволеното. Вече май си имаме работа с нещо като мета аграрен архетип от вътрешностите на българското общество.
Преди се шегувахме, че Парис Хилтън и Кардашияните са „известни, защото са известни“. За „Мис Силикон“ като обобщена лирическа фигура дори това не може да кажем. Те не бяха известни, а когато делата им за шофиране с превишена скорост и под влиянието на субстанции стигнат втора инстанция, вероятно ще са ги забравили дори най-лоялните консуматори на централни емисии, сутрешни блокове и жълти заглавия. Но на тяхно място ще са се пръкнали още множество „дионки“ и „мис силиконки“, които настъпват газта на джипа, който не е техен след като „тупнали“ по някоя линия от стока, която също не е тяхна. Те ще се появят, защото в общественото съзнание остава отразяването, но не и наказанието. Което в повечето случаи така и не идва. Изводът, който много млади и объркани кандидати за вайръл славичка ще си направят е, че когато се снимаш нашмъркан в колата с над 200 километра в час те дават по новините и последователите ти се качват. Името ти – или „титлата“ ако си „Мис Силикон“, „Мис Дупе“ или нещо такова – влизат в обръщение, а в необятния онлайн океан това означава безброй възможности.
От целия модерен алгоритъм на „печалната известност“ частта с наказанието и изкуплението осезаемо липсва.
И затова постоянното отразяване на подобни образи действа по-скоро насърчаващо за едни младежи, разведени с реалността на отговорността.
Поради тези причини диспропорционалното телевизионно вторачване в клипчетата и кръвните тестове поредната „миска“ не носят никаква обществена полза. Точно обратното. Пак припомняме клиширания слоган :“Спрете да правите глупавите хора известни“.
Защото Андре Токев, например, беше достатъчно известен преди своята изцепка и после влезе „на топло“ да си излежи присъдата. Дори един Нойзи се извини и реши да намали изявите след своя тежък гаф. Но новите продукти на онлайн вайръл манията искат да прескочат целия 20-30-годишен период на изграждане на кариера и репутация, и директно да скочат в централната емисия и сутрешния блок след клипче „с двеста“. А големите медии се радват да им осигурят този „летящ старт“. И да рискуват появата на цяла нова реколта от нашмъркани младежи, добрали се до скъпа кола в търсене на бленуваното вайръл „съдържание“. Медиите създават стимул за произшествия, не го ограничават. Дори когато се опитват да засрамят „Мис Силикон“ и Диона (вече знаем, че не са един и същи човек) с патетични монолози и заключения. Защо културата на публично засрамване работи само при хора, които са способни да изпитват срам.
Затова един добронамерен съвет, особено към големите телевизии – не правете „ексклузивно“ интервю с брата на следващата миска, която се снима как кара чужда кола в кичозен поп-фолк дрескод и с малко кученце в скута си. Не я чакайте на екипи пред ареста, за да запишете как декоративно се извинява с трудноразбираема „реч“, под благосклонния поглед на адвоката си. Не се упражнявайте в четене на морал на хора, които сигурно мислят, че морал е някакъв вид морско животно. Ако наглите временно известни получат истински наказания, които биха обезкуражили техните последователи, тогава супер – пускайте всички камери от всички ъгли. Но дотогава – не помагайте за създаването на нова реколта от „миски с двеста“.
Източник: Дир.бг
За още актуални новини: Последвайте ни в Google News
Още новини четете в категория Коментари