За кандидатите за висше образование в Нидерландия ще става все по-важно да имат поне базови познания по езика на страната. Това предупреждават консултанти от „Интеграл“ в съвети към българските кандидат-студенти, желаещи да получат диплома от страната на лалетата. Препоръките са по повод подготвяни законодателни промени в Нидерлания в отговор на възникналите там проблеми заради засиления натиск от чужбина върху образователната система – като свръхпосещаемост на учебни програми, недостигащи преподаватели, препълнени зали. Отделно, както много родители знаят, в някои градове намирането на квартира стана направо „Мисия невъзможна“, пише „Сега“.
„Условията за прием и обучение на чуждестранни студенти в Нидерландия за учебната 2024/2025 г. остават непроменени. Желаещите да учат там през 2024/25 г. могат да започнат подготовката си, без да се притесняват от неблагоприятни промени“, съобщи Николай Христанов, мениджър „Висше образование“ в „Интеграл“, според когото твърденията, че най-предпочитаната в момента от българските студенти дестинация в чужбина се кани да затвори врати пред кандидатите от други държави, са чисти спекулации.
Нидерландия предлага много програми на английски език в своите университети и след излизането на Великобритания от ЕС се превърна в цел номер едно на чуждестранните студенти, включително и заради високото качество на обучението, разнообразните програми и достъпните такси. Данните на нидерландското правителство сочат, че международните студенти в страната са се увеличили до 115 000 души – 40% от всички студенти за последната академична година идват извън пределите на страната, което е увеличение с близо 30 на сто в сравнение с 2015 г. България пък в момента заема шесто място по брой чуждестранни студенти в Нидерландия за учебната 2022/2023 г. с 5112 студенти след Германия, Италия, Румъния, Китай и Испания. За сравнение през 2012 г. сме заемали пето място с 1600 студенти и отново пето място през 2019 г. с 3700 студенти.
Заради претоварената система в началото на годината министърът на образованието в оставка Робърт Дайкграаф обеща да предложи план за овладяване на проблемите, който да постигне баланс между привличането на чуждестранни таланти, интернационализацията на висшето образование и запазване на високото качество на образователната услуга. Предложенията са отворени за мнения и препоръки до 15 септември, а ако част от тях бъдат приети, те ще влязат в сила от по-следващата 2025/2026 г. (В Нидерландия предстоят предсрочни избори тази есен и сформиране на ново правителство).
Една от предложените промени предвижда именно акцент върху нидерландския език. „Международният характер на висшето образование в Нидерландия ще бъде запазен и дори ще бъде стимулирано използването на повече чужди езици в обучението. Същевременно целта на законодателите е да запазят и засилят присъствието на нидерландския език. Предложенията за промени предвиждат, ако в дадена програма обучението на чуждестранен език е над една трета от всички кредити, да се изисква входящ тест по базово владеене на нидерландски на входа на обучението. Всички студенти в чуждестранните програми ще имат задължението да подобряват нивото си на владеене на нидерландски и след това в процеса на следването“, казват от „Интеграл“. Оттам посочват, че не е задължително, но е препоръчително придобиването на елементарни познания по местния език, което ще има благоприятно влияние върху бъдещото обучение на студента в университета. „Това е предпоставка и за успешно кариерно развитие в Нидерландия след завършване на обучението, особено за сфери като технологии, инженерство и ИТ, където се наблюдава недостиг на кадри“, уверяват консултантите.
Какви промени се обсъждат още в Нидерландия?
Предложенията предвиждат при одобряване на нови програми на английски език министърът на образованието да взема предвид наличието на следните обстоятелства – преподавателски състав и специфика на пазара на труда в съответния регион, в който се намира университетът; ако съответният регион регистрира икономически спад, международният характер на програмите и съответния тип университети ще бъде приветстван; при липса на достатъчно преподавателски състав, който да обучава на нидерландски, международните програми ще бъдат предпочитани; всяка международна програма следва да има аналог на нидерландски в рамките на страната.
Сред идеите са още определяне на квоти за броя на студентите при определени направления от учебните програми, за да се избегне претоварването. Понастоящем това е възможно само за учебните програми като цяло. Въвеждането на ограничен прием за определено направление ще помогне да се предотврати прекомерното записване на студенти в началото на програмата, надяват се от нидерланското правителство. Предвидено е и ограничение под формата на квоти за студенти от страни извън ЕС, когато преподавателският капацитет е ограничен. Това ще гарантира достъпа на нидерландските и европейските студенти.