Възможна е нова евакуация от Израел. Това допусна министърът на транспорта Георги Гвоздейков.
„Изключително сериозна е ситуацията в Близкия изток. Към момента Министерството на външните работи (МВнР) разполага с пълната информация, която да дава при нужда за евакуация на българи. В случай, че има такива българи, трябва да се подходи много сериозно и отговорно за процеса“, каза Гвоздейков.
Транспортният министър каза, че българското външно работи в координация с посолството ни в Израел.
Ние съдействаме за транспортната операция, така че когато получим знак или сигнал, че непременно трябва се организира полет до Тел Авив, посочи министърът.
Той обясни, че към момента няма планиран полет до Израел, но ситуацията се променя с всяка минута. Няма потвърждение на информация за български гражданин, който е заложник в Газа.
„Производството на хеликоптерите вече е в ход. Първият хеликоптер е в доста напреднала фаза, очакваме в средата на ноември да слезе от поточната линия и да започнат тестови полети“, посочи още транспортният министър.
В момента в Италия са пилотите и инженерите, които се подготвят за обслужване и пилотиране на съответните машини. Работи се по посока лицензиране на авиационния оператор до края на годината. Това ще позволи експлоатация на първата машина още през януари.
По думите на Гвоздейков страната ни разполага с три екипажа пилоти, които се обучават.
Имаме два екипа инженери, които също се обучават за техническото обслужване. Трябва да направим ясен план до края на 2026 г., когато трябва да получим и шестия хеликоптер. Системата да бъде обезпечена с технически кадри, да бъдат разположени в позициите, където трябва да бъдат оперативните бази в България, обясни транспортният министър.
Той каза, че догодина ще дойде вторият хеликоптер – в средата на юни, а в края на декември трябва да дойде и третата машина.
Министърът на транспорта коментира ситуацията с Българските държавни железници. Той припомни, че те са бенефициент по Плана за възстановяване и устойчивос
Сумата, която трябва да се инвестира никак не е малка – до два милиарда лева до края на 2026 г. Тогава е крайният срок за получаване на съответния подвижен състав.