Близо 20 000 са просрочените случаи, чакащи решение на ТЕЛК. 14 комисии в шест области имат съществено забавяне на производствата и разпределението на заявления към тях е временно преустановено.
Все още има комисии, в които не само документите не минават по електронен път, а е необходимо най-малко два пъти да се ходи за подаване на заявленията. Това показват отговори на парламентарни въпроси, дадени от здравния министър Силви Кирилов в последните дни. Очаква се до края на 2025-та година системата напълно да навакса забавянето отпреди промените и да се нормализира.
През 2024-та година комисиите претърпяха няколко важни промени, за да се намали забавянето в експертизата на трайно намалената работоспособност и уврежданията, натрупано от пандемията насам.
По-категорично бе разписано в наредбите, че решенията се вземат по документи, освен в краен случай. Въведе се случайно разпределение, за да се изравни натоварването на комисиите. Болниците бяха задължени да разкрият допълнителни комисии.
В резултат броят на ТЕЛК комисиите беше увеличен от 70 на 135, а при 35 000 просрочени дела към 3 февруари броят им е намален на 20 600 и вероятно към момента е още по-малък.
Проблемните комисии, в които в момента не се разпределят дела, са във Видин, Добрич, Пазарджик, Плевен, Русе, Търговище.
Бавят решения и няколко комисии в София – 2211 към Първа МБАЛ „Св. Йоан Кръстител“, 2212 към Втора МБАЛ, 2215 към Четвърта МБАЛ, 2218 към онкологичната болница. Забавянето на медицинските експертизи в посочените комисии касае основно периода след нормативната промяна на правилника, посочва министър Кирилов в отговора си, който е до депутатите на ПП-ДБ Ивал Белчев и Свилен Трифонов.
Сериозно претоварени са и двете ТЕЛК към МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски“ в Кърджали, става ясно от данните на Силви Кирилов.
Там има близо 7000 просрочени производства, които обаче са с натрупване от минали години. Тук проблемът е непосилно големият брой подадени заявления за обработка, основно от преселниците ни в Турция. Техните заявления са разпределени към Кърджали преди въвеждането на случайно разпределение.
Министерство на здравеопазването и „Информационно обслужване“ действат с няколко мерки при подобни забавяния.
Спира се разпределението на нови заявления към съответната ТЕЛК до справяне на комисията с вече поетите случаи. Провеждат се работни срещи, за да се набележат срокове за изчистване на просрочените заявления. В краен случай се стига и до преразпределение на случаи към други ТЕЛК.
Министърът смята, че до средата на 2025 г. ще има значително намаляване на просрочията, а до края на годината те ще бъдат и напълно преодолени.
От друг отговор по темата обаче се вижда, че има и особено упорити проблеми.
Такъв е случаят с една от ТЕЛК комисиите във Варна. При нея порядките малко напомнят едновремешните държавни магазини, които сега депутатите смятат да възкресят.
Стела Николова, депутат от ПП-ДБ, пише в парламентарния си въпрос, че в комисията към РЗИ трябва да се отиде преди 06:00 часа сутринта, като е възложена на охраната да вписва в тетрадка хората за същия ден. После се отива отново около 8:30 ч., за да получат хората допуск от друга служителка, която използва записаното от охраната в тетрадката. После отново се отива и се чака да ти дойде редът. Ако обаче той не дойде, останалите повтарят процедурата всеки ден, разказва Стела Николова.
„Документи се подават на място в регионалните картотеки на медицинската експертиза, по пощата или по електронен път с квалифициран електронен подпис“, обяснява в отговора си здравният министър.
Във Варна обаче картотеката има сериозен проблем с недостиг на служители. В приемната работят само двама служители на едно гише с работно време от 8:30 до 14:00 часа без прекъсване, като приемът на документи на гишето е лимитиран до 60 души на ден. Служителите често са принудени да работят до 15:00 часа, а често и до 16:00 часа, за да успеят да приемат документите на 60 души на ден.
Допълнително по пощата пристигат по 20 комплекта, същите двама служители приемат и онлайн заявленията, а отговарят и на въпроси от цялата страна по телефона, обяснява в тяхна защита Кирилов.
90% от хората, освен това, подават документи, които не са прекачени предварително в информационната база данни от личния лекар, каквото изискване бе въведено през 2022 г.
Предстои картотеката да бъде подсилена с още двама служители, става ясно от отговора на Силви Кирилов. Те вече са избрани, но трябва да бъдат обучени.
РЗИ Варна е подготвила и инвестиционен проект за закупуване на техника за управление на опашки и кандидатства за финансиране пред здравното министерство.
SafeNews припомня още по темата:
Източник: Сега