Удрят търговията с употребявани части за автомобили с безумни промени в Наредбата за излезлите от употреба моторни превозни средства, които са пуснати за обществено обсъждане от Министерство на околната среда.
В практиката се констатират множество случаи на извършване на дейности по съхраняване и разкомплектоване на моторни превозни средства в частни имоти, посочват авторите на промените.
Честа практика е хора да купуват стари автомобили и да ги продават на части. Целта на предложените промени е тази практика да бъде прекратена.
В момента за “излязло от употреба моторно превозно средство” се счита автомобил с прекратена регистрация, който се намира върху имот – държавна или общинска собственост, повече от три месеца след датата на прекратяване на регистрацията. Както и автомобил, на който не е подновен стикерът за минат технически преглед и се намира върху държавна или общинска собственост.
Промените в наредбата предвиждат за “излязло от употреба моторно превозно средство” да се счита всеки автомобил два месеца след дерегистрацията му, дори да се намира в частен имот. Както и автомобили, които три месеца след крайната дата не са минали технически преглед, дори да се намират в частен гараж.
За излезли от употреба МПС-та ще се смитат и автомобили с липсващи или увредени основни компоненти, чиято липса или повреда възпрепятства употребата им по първоначално предназначение, гласят промените.
В проекта на наредба не е уточнено какви са тези липсващи и повредени компоненти, което дава възможност за доста широко тълкуване. Например може да се окаже, че дори един автомобил да е регистриран и да е минал технически преглед, ако е без гуми, или пък е ударен и предницата му е смазана, ще се счита за отпадък, дори да се намира в частен имот.
Според предложените промени в наредбата всеки автомобил с липсващи или увредени компоненти ще се счита за отпадък, без да има срок, в който да бъде ремонтиран.
Дори на нов автомобил, ако му откраднат гумите, на следващия ден може да бъде обявен за излязъл от употреба и за отпадък.
Собствениците на излезли от употреба МПС-та са длъжни да ги предават на площадки за събиране и съхраняване или в центрове за разкомплектуване.Но досега стари автомобили можеше да стоят в частни имоти, ако не се карат и съответно не са минали технически преглед.
С промените, старите автомобили, които не са минали технически преглед, дори да са в гаража или в двора на собственика, трябва да бъдат предадени на лицензирани площадки за събиране и съхраняване или в центрове за разкомплектуване.
Предаването на стар автомобил на лице, което няма такъв лиценз, ще бъде забранено.
В мотивите си за предложените промени в наредбата авторите обясняват, че със сегашната практика стари автомобили да бъдат продавани за части има риск от замърсяване на околната среда, като негодни за употреба части бъдат изхвърляни на нерегламентирани за това места.
Но риск някой да изхвърли боклук на нерегламентирани места винаги има, има риск човек да хвърли бирената си бутилка в парка, но този риск не е довел до забрана на продажбата на бира.
В Закона за управление на отпадъците е записано, че на гражданите се налагат глоби от 300 лв. до 1000 лв., ако не предадат излязло от употреба моторно превозно средство на площадки за временно съхраняване.
Човек може да пази стария си автомобил, стига да не го държи на обществено място, където заема паркомясто. С промените в наредбата вече няма да има значение дали старият автомобил, който не се използва, е на обществен паркинг или в частен гараж.
И отново на собственика ще може да бъдат налагани глоби от 300 лв. до 1000 лв., ако автомобилът, който не е минал технически преглед, не бъде предаден за скрап или в лицензиран център за разкомплектоване.
Предвиждат субсидии за предаване на скрап на дизели. Искат от “Евро 4” нагоре
Вносът на твърде стари автомобили ще бъде забранен, предвижда проект на Интегриран план за енергетика и климат, който е подготвен от Министерство на околната среда. В страната ще може да бъдат внасяни само автомобили с еко стандарт “Евро 4” или по-висок, предвижда документът. Този стандарт беше въведен и за бензиновите и за дизеловите автомобили от 1 януари 2005 г. Това означава, че ще бъде забранен вносът на 20-годишни или по-стари автомобили.
Изискванията за нормите на вредни емисии от автомобилите ще важат не само за първоначална регистрация, а и за последваща продажба и регистрация.
Това означава, че собственик на 20-годишен автомобил няма да може да го продаде на друг човек в страната.
Вариантите за човек, който смени 20-годишната си кола с по-нова, ще бъдат или старият автомобил да бъде продаден на дилър, който да го изнесе за страна извън ЕС, или да бъде даден за скрап. Може да се дават субсидии при предаване за скрап на стари дизелови автомобили.
Брюксел иска да ползваме повече употребявани части.Забраняват износа на коли, негодни за движение
Докато търговията с употребявани части за автомобили в България ще бъде ограничена, ЕК иска да насърчи повторното използване на авточасти. За целта е предложен нов Регламент относно управлението на излезлите от употреба превозни средства.
В мотивите към регламента пише, че “мерките за стимулиране на пазара на употребявани резервни части ще направят тези части по-достъпни за потребителите. Те са значително по-евтини от новите. Това ще направи поддръжката на автомобилите по-достъпна и ще удължи живота им”.
За да бъде стимулирано използването на употребявани части проектът на регламентът на ЕС препоръчва намаляване на ставката на ДДС за тях, както и задължение в сервизите да предлагат на клиентите ремонт както с нови, така и с употребявани части.
В предложението за нов регламент е посочено, че само превозни средства, изправни за движение – леки автомобили, микробуси, камиони и автобуси, ще бъдат разрешени за износ от ЕС. Целта е да бъдат използвани излезлите от употреба МПС-та – някои части да бъдат повторно използвани, а останалите да бъдат рециклирани, така че ценните материали отново да влязат в употреба.
ЕС е най-големият износител на стари автомобили.
През 2020 г. употребяваните превозни средства, изнесени за трети страни, са 870 хил. броя на стойност 3,85 млрд. евро. Повечето автомобили се изнасят за Африка, Източна Европа, Азия и Близкия изток.
Излезлите от употреба превозни средства се считат за опасен отпадък и техният износ от ЕС към страни извън Организацията за икономическо сътрудничество и развитие е забранен, но това не е така за употребяваните превозни средства, които официално не са достигнали етапа на отпадъци. За да се справи с проблема, предложеният регламент ще позволи само превозни средства, изправни за движение, да бъдат изнасяни от ЕС.
Горивата поевтиняха с 20 ст. за три месеца.В Гърция бензинът е 3,42 лв. за литър
Бензинът и дизелът за автомобили поевтиняха с близо 20 ст. за литър за по-малко от три месеца.В средата на юли средните цени на дизела и бензина А-95 бяха еднакви – 2,67 лв. за литър.
Сега бензинът е малко по-скъп, като средната му цена е 2,48 лв., а средната цена на дизела по бензиностанциите е 2,46 лв. за литър. Поевтиняването на бензина за периода е със 7,1%, а на дизела – със 7,9%.
Цените на бензина на различните бензиностанции са в много широки граници.
В град Мартен бензин може да бъде намерен за 2,20 лв. за литър. А дори и в София може да бъде намерен търговски обект, където продават горивото по 2,21 лв. за литър. Най-високите цени на бензина стигат 2,75 лв. за литър на бензиностанция в Шабла и 2,70 лв. в Копривщица.
По-високи от средните за страната са цените на бензина и в някои морски курорти, както и на някои бензиностанции на магистралите.
Подобна е ситуацията и при цените на дизела. На някои бензиностанции по магистралите и в някои морски курорти продават горивото на цени значително над средните за страната. Но най-високи са цените на търговски обекти в Шабла и в Копривщица – 2,70 лв. за литър. Дизел на цена под 2,20 лв. за литър може да бъде намерен в Разград, Ямбол, а дори и на бензиностанция в София.
Горивата за автомобили в България са едни от най-ниските в Европа.
За сравнение средната цена на бензина в Румъния е 2,70 лв. за литър, а в Гърция е 3,42 лв. В Италия продават бензина средно по 3,40 лв. за литър, а в Германия е 3,26 лв. за литър. В Северна Македония и Украйна цените на бензина са почти колкото при нас, средно 2,47 лв. и 2,45 лв. за литър. В Беларус продават бензина по 1,32 лв., а в Русия по 1,11 лв. за литър.
Цената на петрола е с 15% надолу
Цената на петрола сорт Брент се понижи с 15 на сто за последните близо три месеца. В средата на юли цената на петрола на международните пазари беше около 85 долара за барел, а сега е около 72 долара. Около половината от цената на горивата по бензиностанциите се определя от фактори, които не зависят от цената на петрола, като например заплати, акциз, ток и т. н.
Поевтиняването на горивата в страната съответства на понижението на цената на петрола през последните месеци.
През последните няколко седмици спекулантите на международните пазари залагат на понижение на цените на петрола както никога досега.
Това отчасти се дължи на прогнозите, че нарастващото производство извън алианса ОПЕК+ ще доведе до свръхпредлагане на суров петрол през следващата година. Опасенията за отслабване на световното промишлено производство също са причина за спад на цените.
Тъй като централните банки изместват фокуса си от укротяване на инфлацията към намаляване на лихвените проценти, за да защитят икономиката, мениджърите на инвестиционни фондове са намалили вложенията си във суровини до най-ниското ниво от седем години насам, показва проучване на “Банк ъф Америка”.
Настроенията за поевтиняване на петрола се дължат на цялостната картина на пазара. Очаква се запасите в световен мащаб да се увеличат.
През 2025 г. запасите в складовете на страните от ОИСР ще нараснат до около 2,73 млрд. барела.
Рафинериите в Европа ограничават преработката, а печалбите от производство на бензин и дизел в САЩ спадат до почти най-ниските нива от пандемията насам.
Източник: trud