Топлинни счетоводители и ВиК оператори притискат битовите абонати на топлофикациите да подменят топломери и водомери с „умни устройства“.
Това обаче става без да се предоставя достатъчно информация. Така абонатите се подвеждат и се нарушават техните права.
За това алармира омбудсманът Дияна Ковачева, която е получила множество сигнали и оплаквания от граждани, решили да изпълнят законовото изискване и да поставят в жилищата си уреди с дистанционно отчитане на топлинната енергия.
Законът за енергетиката задължи абонатите да преминат към такива уреди, което би трябвало да ги улесни, защото ще реши проблемите, свързани с осигуряването на достъп до жилищата за отчитане на потреблението. Освен това така ще отпаднат и годишните изравнителни сметки, които сега създават огромни неудобства и неясноти, пише Сега.
Въпреки, че крайният срок е до 1 януари 2027 г. преоборудването на жилищата с топломери и водомери за топла вода с дистанционно отчитане вече се извършва с ускорени темпове.
Причината е, че през тази и през следващата година изтичат гаранционните и експлоатационните срокове на хиляди средства за дялово разпределение на топлинната енергия.
Клиентите на топлофикациите обаче нямат достатъчно информация за техните права и задължения, свързани с подмяната на уредите.
Наред с това законови неясноти и караници между топлинните счетоводители и ВиК операторите кой да слага новите умни водомери за топла вода още повече объркват потребителите, посочва омбудсманът.
Гражданите се оплакват, че търговците за дялово разпределение ги притискат да подменят топломери и водомери за топла вода доста преди изтичането на експлоатационните им срокове.
Освен това те поставяли къси срокове за взимане на решение, което не позволява на хората да потърсят най-добрите за тях оферти. Не е предоставяна също така информация и за гаранционните срокове на новите уреди, нито за възможен сервиз.
Голям проблем се явява конфликтът между ВиК операторите и топлинните счетоводители кой да достави и да монтира водомерите за топла вода с дистанционно отчитане.
„Поради слаба информираност относно разпоредбата в Закона за енергетиката, клиенти приемат монтаж на водомери за топла вода с дистанционно отчитане от ВиК оператор и впоследствие научават, че това е в нарушение на законовия текст и топлинният счетоводител няма да приеме за валидни показанията на тези водомери“, обяснява омбудсманът.