Стотици протестиращи запазиха днес минута мълчание пред гръцкия парламент в памет на жертвите на влаковата катастрофа тази седмица, съобщи репортер на АФП. Повечето от демонстрантите бяха студенти, които заедно с други стачкуващи и протестиращи в цялата страна, искат справедливост за трагедията, при която загинаха най-малко 57 души, а много други все още остават в неизвестност,
Студенти протестираха и в Лариса – най-близкият голям град до мястото на катастрофата, допълва Ройтерс.
Трагичният сблъсък на пътнически и товарен влак късно във вторник е най-тежката железопътна катастрофа в Гърция, която разкри хроничните провали на няколко последователни правителства, отбелязва АФП.
„Това беше катастрофа, която чакаше да се случи“, твърдят запознати с темата пред Франс прес.
„Тяхната печалба, нашите мъртви“, пишеше на един от плакатите, издигнати от студентска организация на днешните протести, информира Ройтерс. Друг плакат гласеше: „Това не бе инцидент, това бе убийство“. В дворовете на училища в Атина ученици написаха с ученическите си чанти „Обади се, когато пристигнеш“ – фраза, която се превърна в един от лозунгите на протестите, посочва Ройтерс.
Късно във вторник пътнически влак с над 350 пътници се е движил в продължение на няколко километра по един и същи коловоз с идващ насреща товарен влак, след като началникът на гарата в централния град Лариса не е пренасочил един от влаковете. 59-годишният мъж, който е обвинен в убийство по непредпазливост, е признал частична отговорност за инцидента. Но е имало и други фактори, заяви неговият адвокат в четвъртък.
„Клиентът ми пое своята част от отговорността“, заяви Стефанос Панцарцидис. „Но не трябва да се фокусираме върху едно дърво, когато зад него има гора“, допълни той.
Държавната телевизия ЕРТ съобщи, че началникът на гарата е бил назначен на поста едва преди 40 дни след курс на обучение, продължил едва три месеца.
В продължение на десетилетия 2552-километровата железопътна мрежа на Гърция страда от лошо управление, лоша поддръжка и остаряло оборудване, отбелязва АФП.
Планинският релеф на Гърция не благоприятства изграждането на обширни железопътни мрежи и неслучайно повечето гърци предпочитат да пътуват с кола, автобус или ферибот. Анализаторът на произшествия Константинос Хасиотис казва, че е имало големи закъснения при инсталирането на електронна радарна система за безопасност на влаковете, която Гърция първоначално е закупила преди две десетилетия. „Отговорността трябва да бъде поета от всички, които са управлявали модернизацията на мрежата“, каза Хасиотис пред АФП.
Председателят на профсъюза на машинистите Костас Генидуниас заяви, че неговата организация скоро ще публикува доказателства за политическата отговорност за пропуските в безопасността.
„Има много документи, които ще оповестим“, каза той и добави, че тъй като електронните предпазни средства не функционират от 2000 г. насам, управлението на влаковете все още се извършва „ръчно“.
Тъй като министър-председателят Кириакос Мицотакис се надява да бъде преизбран на изборите, които се очакват следващия месец, правителството побърза да се възползва от грешката на началника на гарата и да посочи с пръст предишните правителства, отбелязва АФП.
„Вярвам, че отговорността, небрежността и грешката са признати от началника на гарата“, заяви вчера говорителят на правителството Янис Економу. Той обаче призна и „закъсненията“ при инсталирането на предпазни мерки по трасето, където е станал инцидентът, които са резултат от „хронични слабости и десетилетия на провал“ в държавното управление.
Инцидентът също така разкри объркващата смесица от отговорности между частния железопътен оператор „Хеленик трейн“ (Hellenic Train), държавната компания ОСЕ (OSE), която все още е собственик на релсовата мрежа, и държавния надзорен орган, който номинално е натоварен с надзора, посочва АФП. „Мрежата е в лошо състояние, но ние не я инспектираме“, заяви вчера пред ЕРТ ръководителят на гръцкия регулаторен орган за железниците RAS Йоана Циапарику.
„Хеленик трейн“ отбеляза, че „железопътната мрежа и железопътният трафик се управляват от ОСЕ – гръцка държавна компания“. Преди три седмици синдикатите, представляващи железопътния персонал в „Хеленик трейн“, предупредиха за „сериозен“ недостиг на персонал.
Железопътните работници в цялата страна излязоха днес за втори пореден ден в 24-часова стачка, обявена след инцидента.
През декември надзорният орган RAS глоби „Хеленик трейн“ с 300 000 евро, след като около година по-рано повече от 800 пътници останаха блокирани при тежки метеорологични условия по време на студ.
Миналия месец Европейската комисия сезира Съда на ЕС за това, че Гърция не е подписала и публикувала споразумение с ОСЕ (OSE), съгласно директива от 2012 г. в интерес на прозрачността. Въпреки че директивата не е свързана конкретно с въпросите на безопасността, говорител на Комисията отбеляза вчера, че от 2014 г. насам ЕС е подкрепил 16 железопътни проекта в Гърция с близо 700 млн. евро.
Гръцкият министър на транспорта Костас Караманлис, който подаде оставка часове след катастрофата, призна, че усилията на правителството за подобряване на условията през последните три години и половина „за съжаление не са били достатъчни, за да се предотврати подобен инцидент“.
Гръцките медии публикуваха писмо от бившия ръководител на Европейската система за железопътно движение (ERTMS) в Гърция Христос Кациулис, в което той заявява, че модернизацията на инфраструктурата, която се очаква от 2016 г. насам, е незавършена. Той предупреждава, че скоростта на влаковете до 200 километра в час е опасна.
Кациулис подаде оставка миналата година, припомня АФП.
„До 2010 г. имаше известна модернизация на сигнализацията в железопътната мрежа, но по време на финансовата криза системите за безопасност започнаха да се сриват“, припомня съветникът на ОСЕ Панайотис Терезакис.
Търгът за модернизиране на железопътната мрежа в Северна Гърция беше планиран за обявяване по-късно този месец, припомня АФП, цитирана от БТА.