Първите два изтребителя F-16 от общо 8, закупуването, на които гласува през ноември, 2024 българският парламент се очаква да пристигнат съвсем скоро.
„Докладваха ми, че инфраструктурата у нас вече е готова да посрещне първите два самолета F-16. Няма пречка от тази гледна точка машините да пристигнат. По договор трябва да получим 8 изтребителя. Първите три вече са слезли от конвейера. Единият е напълно облетян и готов за експлоатация. Очакваме и втория. Третият ще остане за обучение на нашите техници”.
България очаква да получи и физически първите два F-16 през март или април тази година. Следващите три от общо 8 машини ще дойдат у нас в средата на 2025 г., а последните три – в края на септември, уточни военният министър.
Той нарече получаването на първия самолет F-16 Block 70 в САЩ „исторически момент за страната ни”. „Имаше завеса, като влязохме в хангара. Не можех да си представя, че зад нея самолетът”, не скри вълнението, което е изпитал ресорният министър по време на церемонията по връчването на машината. По думите му новият боен самолет на България ще е най-модерният на Балканите. След това предстои Гърция да получи по-нов. Запрянов призна, че е обнадежден, че Българската армия ще успее да експлоатира изтребителя плавно, защото военните, които се обучават в САЩ, са много мотивирани. „По отношение на цена и бойна ефективност F-16 е оптималният вариант за България”, категоричен е той.
„Съгласих се да остана министър в редовния кабинет на Росен Желязков, защото така мога да довърша нещата, които започнах като служебен. Освен това тази година е ключова за превъоръжаването на армията. Тази е 22-рата длъжност за цялата ми кариера в армията”, каза още военният министър.
Запрянов коментира членството на страната ни в НАТО. „То дава пълна гаранция за териториалната ни цялост. Колективната отбрана е най-икономичният начин да градим армия, която да гарантира националната сигурност”, отсече той. Подчерта, че заради сигурността и повишените заплати в отбраната се е повишил интересът към професията.
Военният министър коментира ситуацията от преди дни, при която дрон попречи на работата на софийското летище. „Нямаме законодателна норма за сваляне на дронове, ако такива бъдат засечени. Трябва да се сформира работна група, която да инициира законодателни промени и да разпише такава процедура”, каза Запрянов.
SafeNews припомня, че Народното събрание одобри купуването на нови осем бойни самолета F-16 през ноември, 2022 година.
Тогава Парламентът прие проект на решение за приемане на Проект за инвестиционен разход за придобиване на нов тип боен самолет – втори етап. Решението беte гласувано със 162 гласа „за“, „против“ – 49, и 11 въздържали се.
Решението беte подкрепено с гласовете на ГЕРБ-СДС, ДПС, „Демократична България“, „Български възход“ и част от депутатите на „Продължаваме промяната“. Общо 10 от тях се въздържаха, а един гласува „против“. Против решението бяха и депутатите от „БСП за България“ и „Възраждане“.
Проектът предвижда окомплектоване с техника и въоръжение на една авиационна ескадрила многоцелеви изтребители – 16 самолета F-16 Block-70, и завършване на процеса по изграждане на пълни способности за обслужване и експлоатация на авиационната техника, оборудването, въоръжението и наземните системи, придобивани в рамките на първия и втория етап от проект „Придобиване на нов тип боен самолет“.
Цена
Цената на самолетите е общо 1 296 412 185 щатски долара или 2 540 967 882,60 лв. без ДДС. Отделно ще са необходими и други допълнителни разходи за заплащане на мита, транспортни разходи и ДДС.
Сред целите на проекта са повишаване на способностите за охрана на въздушното пространство и за осигуряване на въздушния суверенитет на България в Интегрираната система за противовъздушна (ПВО) и противоракетна (ПРО) отбрана на НАТО, повишаване на способностите за провеждане на противовъздушни операции, изпълнение на съюзните изисквания по приетите цели за способности и разширяване на приноса на българската страна към колективната отбрана на алианса.
Предложението за приемането на проекта за инвестиционен разход се мотивира с промяната в геополитическата среда за сигурност в Европа. В проекта за Международен договор BU-D-SAD, предложен от американската страна, доставките на втората партида осем F-16 Block 70 e предвидено да станат през 2027 година.
Против купуването на новите самолети бяха от БСП и „Възраждане“.
Румен Генчев от левицата коментира, че цените са прогнозни и в договорите пише, че американската страна може да повиши цената с 10% без уведомление, а над 10% с уведомление, като същото касае цената на резервните части и цената на услугите. „Доставчикът иска да му подпишем за втори път празен чек и то, при положение че най-нагло взе 2,3 млрд. лв. и не достави самолетите на ВВС“, каза той. Според него няма гаранции за качеството на самолетите, на качеството на резервните части и на обслужването.
„Освен това всички срокове са условни. Какво става, ако доставчикът не достави самолетите или резервните части навреме? Ами нищо не става. Доставчикът може да си пие кафето до 3305 година. Американската страна не носи последици за нищо“, заяви Гечев.
„Нашата военна авиация приключва през 2023 г., това означава, че като не ни доставиха самолетите на време, че нашите партньори приземяват военната ни авиация и над небето на България ще летят само гарвани. Каква наглост представяте ли си?
Не е завършен първият етап, тази година няма да полети първият самолет до края на годината, както се очакваше и какъв ще е този български самолет, който ще го правят 30 години. Откъде-накъде българските данъкоплатци ще пълним касите на нередовен доставчик.
Точно ли бедна България трябва да стимулира доставчик, който не си е изпълнил задълженията“, скочи още той.
Николай Дренчев от „Възраждане“ предупреди, че
„ако не храним нашата армия, ще храним чужди армии“. „Не знаем какво купуваме, а и никой в света не знае какво се купува и какво ще излезе от този самолет. Това, което направиха през 2019 г. с първите самолети, беше да купят котка в чувал, а сега ни се предлага да купим още котки в чувал“, каза той.
Ангел Георгиев от „Възраждане“ обвини „Демократична България“ и останалите евроатлантически партии, че са маши на американското посолство. „Евроатлантическата разпасана команда води България към това да не е ясно ще имаме ли бойна авиация, или не“, коментира той.
Съпредседателят на „Продължаваме промяната“ Кирил Петков обясни, че текущата схема на плащания за втория транш предвижда 11% да се плати преди доставката и 89% от сумата да се плати, след като първият транш на F-16 е пристигнал. „Има писмо от страна на САЩ, което дава възможност на България да изисква корекции, ако първият транш се забави. Това дава преговорно предимство на България и ПП настоява служебното правителство да се възползва от него“, каза той.
Джейхан Ибрямов от ДПС обясни, че ще има нови договори с детайлни разчети на плащанията по години. Според него обучението на българските пилоти трябва да се ускори и да върви с много по-бързи темпове. Подготовката на техническата част, която трябва да поеме тези самолети, също изисква по-детайлно внимание.
Служебният министър на отбраната: Трябва да имаме пълна ескадрила самолети F-16
„Трябва да имаме още осем самолета, за да станат общо 16 – една пълна ескадрила“, заяви от парламентарната трибуна тогавашният служебен министър на отбраната Димитър Стоянов. Според него осемте самолета F-16, които ще дойдат през 2025 г. са крайно недостатъчни за носене на бойно дежурство по Air Policing.
Военният министър посочи през ноември, 2022 г., че в първия договор няма заложено достатъчно въоръжение. „Първият договор няма пълен боекомплект за всичките осем самолета, няма въоръжение „въздух-земя“, няма високоточни оръжия. Затова има втори договор, в който се предвижда да се доставят и допълнителни резервни двигатели, радиолокационни станции, контейнери за целеуказване“, коментира още той.
„Ескадрилата F-16, ако вторите осем самолета пристигнат 2027 г., няма да придобие пълни оперативни бойни способности до края на 2029 – 2030 г.“, посочи още той.
Министърът подчерта, че страната ни се нуждае от „транзитна платформа“, с която да охранява въздушното си пространство, тъй като жизненият цикъл на самолетите МиГ-29 няма да достигне до 2029 г.
Източник: Нова телевизия, Инвестор