Готвим големи промени в образователната система, а матура по математика, ако има, няма да е скоро. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по БНТ.
„Разговорът за насърчаване на изучаването на математика по-скоро приключва с темата за матура по математика, а не започва с нея. Трябва да направим много неща преди това – учебните програми, учебния план да увеличим часовете, да имаме повече учители. Основното ни ограничение да разширим изучаването на математика в гимназиален и прогимназиален етап е липсата на учители по математика“, каза още министърът на образованието и науката.
По думите му прогнозите са, че днешните ученици ще сменят три пъти професии по време на трудовия си живот, не работни места, а професии. Това означава, че те постоянно ще трябва да се адаптират и да учат. Можем да предположим, че професиите на бъдещето ще изискват по-широка база от умения и компетентности.
„Нашата система е прекалено амбициозна откъм специализации. Ако погледнете професионалното и профилираното образование в гимназиален етап, ние имаме доста амбициозни профили – искаме за 12 години децата да научат това, което обикновено се учи за 14 или 15 години“, подчерта министърът.
Ето защо образователното министерство готви промени.
„Едно от предложенията, които ще направим в Закона за предучилищното и училищното образование, е да направим по–хибридни профили. По-широката основа е по-добрата парадигма за бъдещето. Една от най-важните цели е да освободим пространство – време на учителите и учениците.
Можем да жертваме част от амбицията на профилираното образование, защото ако погледнете учебните планове на профилите, те са прекалено натоварени и трудни. Повсеместно лоши са резултатите ни по математика и природни науки, затова са и такива резултатите по ПИЗА„, посочи образователния министър.
Ще има и предложения за задължителен час по религия и добродетели.
„Един час по добродетели и религия, нещо което ние възнамеряваме да предложим, още повече ще усилим това възпитание. Това е начин и да обединим усилията си с вероизповеданията, с Българската православна църква най-вече – да направим децата добри хора.
По темата за въвеждането на оценка „дисциплина“ Вълчев коментира:
„Дисциплината е базова предпоставка за добро обучение. Учителите в момента се чувстват безпомощни, заради неработещата санкционираща система. Аз лично подкрепям оценка дисциплина, това е една от темите, които обсъждаме, но заедно със системата от санкции. Все още съм въздържан да говоря конкретно, тъй като нямаме решение. Май или юни ще предложим тези промени на Народното събрание, ще бъдем готови още май месец. Това ще бъде темата, която ще поставим на обсъждаме този и следващия месец“.
МОН ще предприеме мерки и по отношение на изтичането на медицински кадри. Според данните на министъра всеки четвърти, завършил медицина, е избрал да упражнява професията извън България.
От МОН предлагат още специалността „медицинска сестра“ да стане защитена.