Шкварек специално пред SafeNews отправи послание: партиите да започнат да харчат парите си в медиите по по-цивилизован и позитивен начин. Според политическия анализатор Кристиян Шкварек не е проблемът в това, че партиите харчат пари за медии. Проблемът е в това, дали те ще привлекат избирателите. Кристиян Шкварек е категоричен, че да харчиш пари за медии, в които да покажеш твоите противници нарисувани като прасета, това отблъсква. Той твърди, че черната кампания е в основата да се отблъснат хората от гласуването на последните избори. За месец партиите похарчиха 2.5 милиона лева за политическа реклама. И въпреки високия бюджет тя оказва все по малко влияние върху резултатите. Според Кристиян Шкварек това е така, защото има алтернативна медийна среда.
„Алтернативната медийна среда не я наблюдаваме толкова често. Разбираме, че там е възможно, например в You Tube, в голям, хубав подкаст с много малка реклама, сложена в него, да се достигне до 200 000 гледания. И това се случва. Николай Марков правеше по 100-150 000 гледания на участие в You Tube. Като човек, който поддържа страници, даже в момента водя кампания във Facebook да популяризирам Голямото шествие за семейството, което организираме на 22-ри юни, знам много добре, какви са данните. С по 5, 10, 20 долара реклама върху моя публикация или видео във Facebook успявам да докарам десетки хиляди гледания, хиляди реакции“, каза Шкварек.
В алтернативната медийна среда всичко е много по-евтино за достигане до хората, защото не е толкова разработена тази ниша.
„Поради което като се наблюдават данните за парите изхарчени в мейн стрийм медии, се получава непълна картина. Ние знаем, колко партиите са дали за формалните медии – за телевизиите, за вестниците, обаче ние не знаем колко са дали в алтернативната мрежа. Там данните не са публични. И там публично можеш да видиш профила на „Продължаваме промяната“ или на друга голяма партия, колко е харчила във Facebook. Но напълно възможно и лесно е с алтернативни профили, които не са официални, също да се спонсорират публикации. И за тези пари никой да не разбира, че текат там. Тоест има паралелна вселена, в която също се харчат много пари за реклама, но те не са толкова прозрачни и затова изкривяват картината“, коментира Шкварек.
Кристиян Шкварек пояснява, че дори да спонсорираш публикации, участия и прочие в онлайн пространството, това може да бъде проследимо, само ако се прави по официалните канали, страници и акаунти на съответните медии. Ако се прави от алтернативни акаунти на ваши симпатизанти или на ваши членове, нямате нужда като партия да го декларирате. Ние не заем какво голямо количество на неофициален кеш се излива в социалните мрежи, за да може да го сравним с това в официалните медии.
Помолен да коментира факта, че по данни на „Отворен парламент“ „Възраждане“ и „Продължаваме промяната“ са с най-голям медиен бюджет: съответно 493 384 лв. и 373 409 лв., но губят избиратели, Кристиян Шкварек обясни:
„Те са прави да дават тези пари, защото загубата на избиратели при всички политически партии се дължи на огромния срив на избирателната активност. Това не значи, че ако не бяха ги дали тези пари, щеше да е по-добре или нямаше да има промяна. Най-вероятно щяха да спаднат с още повече. А „Възраждане“ и „Продължаваме промяната“ си приличат много. Те са като двете страни на една и съща монета, в двата крайни спектъра на политическото разделение в България. Те имат сплотени електорати. Електорати, които са доста радикализирани. Едните са в либерално-прогресивна насока, другите – в антиглобалистка, народняшка насока. Текат много сходни процеси вътре в самите организации, партии и общности. Следователно е логично и в даването на парите за медии и използването на медии да има паралели при тях. Защото там са доста сходни по начин на опериране и структура общности, с две противоположни идеологии. Най-условно казано това са либералите и антилибералите, глобалистите и антиглобалистите“, каза Шкварек.
Шкварек допълни, че вече има две големи категории медии и ние трябва да го осъзнаем. Има категории големи, стандартни медии: телевизия, радио, вестници. И вече се създаде алтернативна медийна среда, която е в социалните мрежи и най-вече във Facebook и You Tube.
„Facebook и You Tube работят по различен от стандартните медии начин, който дава повече свобода на изразяване на хора, партии и обществени прослойки, които не биха могли да имат достъп до големите медии. Вследствие на което в тази алтернативна сфера се зароди общност от политически номади, от политически партии, които започнаха да набъбват и в един момент това избуя на тези избори: „Величие“, Меч и т.н. Това са субекти, които съществуват само и единствено в тази медийна среда. Така стандартните медии продължиха да остракират и да изключват звездите на тази алтернативна медийна среда. Което породи тяхното изключително учудване и голямата им изненада, че те направиха национален пробив. Ако това остракиране, това изключване на всичко, което е алтернативно като мнение и политически облик, приключи в големите медии, т.е. като започваме да виждаме да бъдат канени в тях и представители на алтернативното, тези нюанси ще бъдат по-редки“, заключи Кристиян Шкварек.
SafeNews припомня, че за Голямото Шествие за Семейството на 22 юни, един от организаторите на което е Кристиян Шкварек, се набират доброволци, които да помогнат да се понесе дългия 80 метра български флаг. Шествието ще се проведе в същия ден като „София Прайд“. През изминалите години то събираше хиляди в България.