Трябва да си зададем въпроса сега ли беше моментът за това авиошоу. Трябва да си зададем въпроса, при това много тежко състояние на българската авиация, особено бойната, дали демонстрации и авиошоу са най-добрият начин да използваме ограничените ресурси. Това заяви бившият министър на отбраната Велизар Шаламанов.
Той изказа съболезнования на близките на загиналите летци край авиобаза „Граф Игнатиево“. Шаламанов призова поне през тези три дни, които са обявени за траур в Министерството на отбраната, да се запази тишина и уважение към загиналите пилоти и техните семейства.
„Те са загинали при тренировъчен полет, но всеки ден рискуват живота си за небето и свободата на България“, допълни той.
По думите му, това авиошоу е било организирано в момент, когато до месеци очакваме да пристигне F-16 и бързо ще освободим старата техника, която се ползва с повишен риск.
„Трябва промяна“, категоричен е Шаламанов.
Бившият военен министър уточни, че трябва да се направи обективно разследване и всички варианти да се поставят на масата.
Освен пилотите и самолета, участие имат и хората, планиращи такова събитие.
Именно те управляват летците във въздуха, категоричен е Шаламанов. Той подчерта, че става въпрос за много сериозна организация.
„Най-ценният ресурс в армията са хората. Всичко трябва да се прави в интерес на бойните пилоти, защото те защитават небето на България, така както украинците сега защитават своето“, допълни бившият военен министър.
Шаламанов допълни, че вярва в професионализма на българските пилоти. Според него, когато една дейност се експонира и се вкарва в рамките на авиошоу, винаги има и допълнителна доза стрес.
„Техниката е стара, не е съвършена. Поемането на необосновани рискове, не е добре“, казва той.
Бившият министър подчерта, че има някой, който инициира това събитие, който държи то да стане факт, да има демонстрация. Даде за пример, че се наложи през 2014 да отложи едно авиошоу за след изборите.
„Нашата армия има подкрепата на гражданите. Когато дежурят в защита на нашето небе, помагат при пожарите. По-добре е да се обърне внимание на това, отколкото да се поемат излишни рискове“, посочи Шаламанов.
Той допълни, че нашите пилоти нямат необходимите летателни часове, които имат другите летци в рамките на НАТО. Причините според него са няколко, кота една от тях е, че се поддържат повече на брой кадри, отколкото е необходимо за нуждите на отбраната.
По думите му тези решения не са на пилотите. Те са решения нагоре по веригата. На първо място, казва Шаламанов, това са решения на хората, които са организирали това авиошоу.. Шаламанов попита прецинили ли са рисковете, които се поемат по най-добрия начин?
Според него, отговорност носят, както командирът на авиобазата, така и началникът на отбраната и командирът на ВВС.
SafeNews припомня, че обявиха тридневен траур заради трагедията в Граф Игнатиево.
Обявен е тридневен траур в Министерството на отбраната, Българската армия и в структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната, съобщи ресорното ведомство.
От там посочват, че със заповед на министъра на отбраната Атанас Запрянов дните 14, 15 и 16 септември 2024 г. са обявени за дни на траур в Министерството на отбраната, Българската армия и в структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната.
В знак на почит към пилотите майор Петко Димитров и старши лейтенант Венцислав Дункин, загинали при катастрофа на учебно-боен самолет L-39ZA, се забранява провеждането на празнични мероприятия, а планираните се отменят.
Източник: „NOVA“